Bank anmeldt for at spamme kunder

Det er ikke i orden at give kunder en præmie for at sende e-mails med markedsføring videre til deres venner, mener Forbrugerombudsmanden.

Nordnet Bank er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, fordi banken med en kontant præmie som lokkemiddel har fået sine kunder til at spamme andre forbrugere med hvervemails.

I en periode på omkring fem måneder kørte Nordnet - der er specialiseret i børshandel via nettet - en kampagne, hvor kunder blev opfordret til at sende e-mails til deres venner. Mailen indeholdt blandt andet et link til en registreringsside på bankens hjemmeside. Hvis modtageren af mailen valgte at åbne et depot hos Nordnet og efterfølgende loggede ind på siden, modtog vedkommende aktier for ca. 300 kroner, der blev sat ind på det nye depot. Samtidig ville kunden, der sendte mailen, modtage 200 kroner på sin konto i banken.

Begge kunder kunne efterfølgende hæve gevinsten uden at betale omkostninger eller aftage andre tjenesteydelser fra banken, skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside. Ifølge Forbrugerombudsmanden må erhvervsdrivende ikke præmiere forbrugere for at sende uanmodede e-mails med markedsføring af den erhvervsdrivende - det er en overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om forbud mod spam og kan straffes med bøde.

Nordnet nåede under kampagnens forløb at præmiere 90 kunder for deres hvervning. Sagen er overgivet til politiet.