Bang & Olufsens ungesatsning æder luksus-produkterne

Den noget billigere Play-serie, der særligt har været henvendt til unge, har nu så stor succes, at den begynder at æde af salget på Bang & Olufsens flagskib, luksusprodukterne i AV-serien.

Foto: Morten Stricker. Adm. direktør Tue Mantoni med en Beolit fra Play-serien i favnen.
Læs mere
Fold sammen

Bang & Olufsen har alle dage været synonym med stilfuld elektronik i luksusklassen.

Som noget nyt begyndte selskabet dog sidste år at satse på et yngre segment med de noget billigere produkter i Play-serien. Nu går salget med ungesatsningen så strygende, at det begynder at æde sig ind på luksusprodukterne i den traditionelle AV-serie, der blandt andet dækker over Beolab.

Omsætningen i AV-linjen faldt til 817 millioner kroner, hvilket svarer til et fald på 14 procent. Bang & Olufsen svinger dog samlet salg op i et plus på 5,5 procent gennem netop Play-serien, der sammen med bil-lydanlæggene hos B&O Automotive står for fremgangen.

Ifølge Bang & Olufsens administrerende direktør Tue Mantoni er en af hovedårsagerne til, at den vigtige AV-linje nu skuffer netop, at salget af den i B&O sammenhænge billige Play-serie går så godt.

"AV-segmentet faldt af følgende tre grunde: For det første har Bang & Olufsens succes med den nye generation af innovative produkter påvirket salget af ældre produkter negativt. For det andet har vores beslutning om at gå fra et master dealer set-up til direkte distribution i udvalgte BRIK-markeder medført et fald i omsætningen. For det tredje viser en detaljeret analyse af resultaterne hos Bang & Olufsens netværk af uafhængige forhandlere, at en gruppe af forhandlere klarer sig betydeligt dårligere end resten af netværket," siger Tue Mantoni i B&Os halvårsregnskab.

Bang & Olufsens Play-serie omsatte i andet kvartal for 159,3 millioner kroner, hvilket overraskede analytikerkorpset i SME Direkts median af forventningerne til salget, der lød på 151 millioner kroner.

I de godt ni måneder, at Play-serien har været på gaden, har Struer-virksomheden lanceret seks produkter i Play-familien: BeoPlay A9, BeoPlay V1, BeoPlay A3 og A8 samt Beolit 12 og Playmaker.