BANG! – Danmarks dårligste reklame

Vinderen er fundet. Mere end 2600 danskere har stemt på ”Danmarks dårligste reklame”. Se resultatet her.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bang! – og snavset er væk. Budskabet er enkelt og fladerne pinlig rene, når reklamerne for Cillit Bang ruller over skærmen og ud i de danske stuer.

Nu kan rengøringsmidlet også bryste sig af titlen som Danmarks dårligste reklame i danskernes øjne. En jury bestående af mere end 2600 læsere af Business.dk har tildelt reklamerne for Cillit Bang det tvivlsomme ære.

Ikke mindre end 1500 læsere har brugt en af tre stemmer på Cillit Bang, mens godt 1200 har stemt på møbelkæden Bivas reklamer.

Det er Reckitt Benckiser, der sælger Cillit Bang og virksomheden indtager også tredjepladsen i konkurrencen med et andet produkt, nemlig det det lyserøde vaskepulver Vanish. 1044 læsere får gåsehud af den reklame.

Glad vinder
Hos Reckitt Benckiser er der imidlertid ingen dårlig samvittighed over, at man irriterer tusindvis af danskere med sine reklamer. Marketingdirektør Mikkel Pilemand glæder sig over opmærksomheden og konstaterer, at reklamerne har opfyldt deres målsætning ved at tiltvinge sig plads i seernes bevidsthed.

”Vi er rigtig glade for opmærksomheden. Det værste der kan ske, er at man ingen opmærksomhed får,” siger han.

Synes du selv det er en god reklame?

”Jeg kan lide reklamen, fordi den virker. Forbrugerne kan elske eller hade den, så længe de bare husker den. Det er afstemningen på Business.dk jo et tydeligt bevis på, at de gør,” siger Mikkel Pilemand.

”Reklamerne provokerer til forsøgskøb. Vores fokusgrupper viser, at selvom folk synes, at de er irriterende, så går de alligevel ned og køber produktet for at modbevise reklamen,” siger Mikkel Pilemand

Men hvorfor laver I dem så ikke mere irriterende? Hvor går grænsen?

”Der er selvfølgelig en grænse. Hvis reklamerne afleder opmærksomheden er det et problem. Men hvis jeg stopper reklamerne for Cillit Bang nu, vil folk stadig huske dem om to år,” siger Mikkel Pilemand. Han har ikke nogen plan om at skifte stil eller fokuserer på andre aspekter af brandingen i nærmeste fremtid.

Det er reklamebureauet EuroRSCG, der står bag reklamerne. Her understreger den danske direktør Steen Holm, at det ikke er et mål i sig selv at irritere danskerne.

”Når det er sagt, så er der også en tendens til, at debatten om reklamer bliver en popularitetskonkurrence og det er ikke alle produkter, der passer til dette,” siger han og understreger, at det for produkter som Cillit Bang og Vanish i højere grad handler om at informere end om at underholde.

Synes du selv, at det er gode reklamer?

”Jeg synes selvfølgelig ikke, at det er de bedste reklamer, men de gør jobbet i forhold til produkterne. Så længe, at produkterne kan levere varen, tror jeg på den lidt banale fremgangsmåde med at vise et problem og herefter en løsning. Men selvfølgelig er der en grænse. Man kan ikke genere sig til mere salg,” siger Steen Holm.

Han peger på, at man arbejder på, at lave mere danske versioner af reklamerne, da man har erfaret at danskerne reagerer negativt på mundbevægelser, der ikke passer til stemmerne.

Se reklamerne her: