Bakterier stortrives i bilens aircondition

Din bil har lige været til service inden ferieturen. Alligevel lugter den fælt, når du tænder for klimaanlægget. Det skyldes bakterier, der hygger sig i hjertet på bilens køleanlæg.

Øjnene løber i vand, det klør i næsen, og sekunder senere begynder du at nyse.

Hvis det er situationen få øjeblikke efter, at du har startet bilens aircondition for at få lidt sval luft i sommervarmen, ja så er det tid til at få desinficeret det, der i fagsproget hedder fordamperen i din bils aircondition. Fordamperen er nemlig fuld af bakterier.

Et andet tegn på, at fordamperen skal renses er, hvis klimaanlægget trods regelmæssig service begynder at lugte muggent og råddent. Årsagen til lugten er, at fordamperens fine lameller giver svampesporer, bakterier, pollen og andre mikroorganisme optimale vækstbetingelser, idet fordamperen sidder gemt væk under bilens instrumentpanel i komplet mørke og varme.

- Hvis fordamperen er meget angrebet af bakterier, kan man direkte opleve allergiske reaktioner i det øjeblik, man har tændt for anlægget og bakterierne spredes ud i hele kabinen via luftdyserne. Lidt populært kan man sige, at hvis et klimaanlæg lugter, ja så er det levende, forklarer Per Flensted fra Waeco Danmark.

Firmaet er blandt Danmarks førende specialister i vedligeholdelse af aircondition til personbiler, erhvervskøretøjer og campingvogne.

Hvis fordamperen er meget beskidt, er der ingen vej uden om en professionel rengøring. Det kan ske på flere måder og det nyeste er, at fordamperen via en speciel rensevæske og ultralyd renses, som var det tænderne ved et tandlægebesøg. Efter rensning er der en antibakteriel belægning. Behandlingen holder cirka et år afhængig af, hvor meget bilen kører og luftfoureningen.

Waeco anbefaler, at fordamperen serviceres mindst en gang om året. Ved samme lejlighed er det en god idé at efterse kabinefiltret og eventuel skifte det. Grundlæggende skal bilens aircondition serviceres hvert får, idet systemet hele tiden mister lidt kølemiddel, svarende til ti procent om året gennem slanger og samlinger.

Derudover fungerer kølemidlet, som cirkulerer i anlægget, som transportør for den olie, som også befinder sig i systemet, og som smører hjertet i evnen til at køle, nemlig kompressoren.