Baisikeli er både business og bæredygtighed

Der bliver ikke bare trillet cykler ud af Baisikelis port i København. Herfra bliver planen om at stable en bæredygtig afrikansk cykelproduktion også udmøntet. Stifterne bag har store ambitioner.

Baisikeli er et cykelværksted på Vesterbro, der har som vision at stable en bæredygtig, lokal og selvfinansieret cykelproduktion i Mozambique på benene. Medstifter og direktør Niels Bonefeld i værkstedet på Vesterbro. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere

Niels Bonefeld kan kigge sig i spejlet hver morgen. Og det med rank ryg. Den 41-årige iværksætter har nemlig sammen med sin fætter Henrik Mortensen banket en biks op fra grunden, som de ikke bare kan leve af. De gør det samtidig med en social ansvarlig vinkel.

De to fætre står bag cykelbutikken Baisikeli, der ligger på Vesterbro i København. Herfra har de et traditionelt værksted og cykel-udsalg – og herfra styrer de alle de andre dele af virksomheden. Og dem er der flere af.

Og skal man lægge et overordnet begreb ud over dem alle, så kan det meget vel blive »social ansvarlighed«.

»Vi vil gerne bruge tiden på at gøre noget, der giver mening på flere planer. Min motivation ligger i høj grad i at skabe noget, i at bygge en succesfuld virksomhed op. Men det handler også om at kunne se sig i spejlet og sige til sig selv, at du altså gør, hvad du kan for at trække tingene den rigtige vej, for dem, der ikke er så privilegeret som dig,« siger virksomhedens direktør Niels Bonefeld.

Det er fætterduoens ene halvdel, Niels Bonefeld, der tager imod, da Berlingske gør sit indtog mellem olierede cykelkæder, afpillede cykelstel og beskidte pudseklude. En håndfuld medarbejdere skruer, pudser og løfter rundt på de hundredvis af cykler, Baisikelis lokaler over for Dybbølsbro Station huser. Porten er åben, ansatte og bude bærer ting og sager ind og ud. Der er travlt.

Niels Bonefeld fortæller, at historien om Baisikeli begynder tilbage i begyndelsen af det nye årtusinde. Han og fætteren havde begge interesse i landene syd for Sahara, og rejser og samtaler endte med at blive til ideen Baisikeli. Ordet betyder cykel på swahili.

Ideen var at arbejde sig hen mod lokal produktion af cykler i et afrikansk land og samtidig kunne leve af det. Det var startskuddet, der indledende resulterede i en cykelforretning i Nansensgade-kvarteret i København. Men de to fætres indgangsvinkler var forskellig til at begynde med.»Jeg er iværksætteren. Jeg har flere virksomheder og projekter bag mig, og jeg brænder for at etablere nye virksomheder. Jeg ville skabe noget, jeg kunne leve af. Henrik er den anden modpol. Han har arbejdet med bl.a. SOS Børnebyer,« siger Niels Bonefeld og tilføjer:»Vi var enige om, at der var et behov for en modvægt til billige, uholdbare kinesiske cykler i Afrika. Der var brug for holdbare kvalitetscykler. Men mens Henrik ville forære dem væk, så ville jeg tjene penge på det. Det kombinerede vi. Og det gav pludselig mening – både økonomisk og med hensyn til at gøre noget godt i et fattigt land.«

Konceptet tog blandt andet udgangspunkt i, at fætrene kunne købe billige cykler på politiets auktioner, og i at nogle af cyklerne blev istandsat herhjemme, hvilket finansierede driften og et overskud, mens andre cykler blev sendt syd for Sahara, hvor de skulle istandsættes og sælges lokalt. Pengestrømme hen over grænser og forsendelser af cykler var i praksis fyldt med udfordringer – og oven i det kom alle de sædvanlige udfordringer, man må bokse med som iværksætter. Bureaukrati, finansiering, ansatte osv.

Men som årene gik, voksede konceptet stille og roligt. Og for et par år siden fik det for alvor vinger. Baisikeli overtog en gammel bilforhandlers bygninger på Vesterbro, og antallet af tilknyttede medarbejdere i Danmark voksede til ca. 20. Samme antal var tilknyttet i Mozambique, hvor Baisikeli har valgt at fokusere deres afrikanske arbejde.

Derudover har virksomheden sørget for, at den lokale tekniske skole i kystbyen Beira, hvor Baisikeli har valgt at have base, uddanner unge i cykelmekanikerfaget. Det på den ene side for at gøre noget godt for lokalsamfundet dernede – på den anden side for at uddanne potentielle kandidater til det, der udgør den langsigtede plan.

»Lige nu istandsætter holdet i Beira cykler, sælger og servicerer dem. Men det er bare en begyndelse. Der er behov for kvalitetscykler, men lokalbefolkningen skal også få øjnene op for, at de eksisterer, og at det er billigere for dem at vedligeholde – frem for konstant at købe billige cykler og smide dem ud, når de er slidt. Holdningsændringen kan udgøre fundamentet for en bæredygtig lokal cykelproduktion,« siger han og tilføjer:

»Vi vil jo gerne udbrede alle de positive ting, der er ved cyklen som transportmiddel. Vi vil i sidste ende også være med til at eksportere dansk cykelkultur – med alt hvad det indeholder af infrastruktur, holdninger og så videre.«

Mens den plan langsomt udvikler sig, bliver der knoklet i lokalerne på Vesterbro. Forretningen løber rundt, selv om de to stiftere og ledere har valgt at skære ned på antallet af medarbejdere og tilknyttede.

P.t. er der seks ansatte, men arbejdet er blevet effektiviseret, og outputtet er rundt regnet det samme, som da de havde flere hænder til rådighed.

Om sommeren bliver cykelbiksen boostet med cykeludlejning til turister og en lille café, der skal lokke kaffetørstige pendlere fra S-togsstationen overfor til.

Baisikeli er på sin vis først og fremmest en virksomhed, men den socialøkonomiske vinkel gennemsyrer hele konceptet. Niels Bonefeld og Henrik Mortensen har gentagende gange satset på medarbejdere, som kommer ind i et slags jobtræningsforløb. Årsagen er igen, at det kan lade sig gøre, og at det giver mening for de to stiftere. De er på den konto i gang med at løbe et nyt samarbejde med Frederiksberg Kommune i gang, som skal sørge for, at de kan få kandidater.

Vejen mod den afrikanske drøm, fætrene bygger deres virksomhed på, er langtfra slut. Endemålet er ambitiøst, og de er der ikke helt endnu.

»Vi har en klar plan for, hvor det her skal ende henne. Og når det handler om Mozambique, så er det på sigt at få en lokal produktion op at stå, der også baserer sig på lokale råvarer. Og cyklerne skal ikke bare sælges lokalt. Ideen er også at skabe eksport til vesten,« siger han og tilføjer:

»Afrikanske kvalitetscykler, produceret bæredygtigt og lokalt, og som kan sælges til konkurrencedygtige priser i Danmark. Det er ikke umuligt, når vi skærer grossistleddet fra. Vi er på vej derhen.«