Bagmandspolitiet: Journalist tjente 75.000 på kursmanipulation

Bagmandspolitiet mener, at en tidligere skribent hos magasinet Penge & Privatøkonomi har tjent 75.000 på at give aktietips til selskaber, som han selv havde aktier i.

Foto: Mads Nissen. 1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.
Læs mere
Fold sammen

En tidligere skribent på magasinet Penge & Privatøkonomi skal ifølge Bagmandspolitiet have tjent 75.000 på kursmanipualtion, det skriver branchesitet Mediawatch.

Den påståede manipulation fandt ifølge politiets sted ved, at journalisten skrev aktieanbefalinger for tre aktier, som han selv ejede. Efter udgivelsen af artiklerne steg aktierne, og så solgte journalisten sine værdipapirer. Det er denne fremgangsmåde, der altså skulle have give vedkommende en gevinst på 75.000 kroner.

Bagmandspolitiet skriver dog i sit anklageskrift, som Mediawatch har fået aktindsigt i, at der ved to af aktiehandlerne allerede var sket kursstigninger, inden Penge & Privatøkonomi udkom.

Bagmandspolitiet takserer i anklageskriftet den påståede manipualtion til en bødestraf og fængsel i op til et år og seks måneder.

Den omtalte journalist, der er beskyttet af navneforbud, nægter sig skyldig.