Bag Brasiliens barrierer

Brasilien er i buldrende udvikling, men gevinsterne for danske virksomheder skjuler sig bag protektionisme og komplekse regler. Brasilien kræver tålmodighed og godt forarbejde.

Infrastruktur er et af de områder, som kan have interesse for danske virksomheder i Brasilien. Her er arbejdere i færd med at renovere Maracaña-stadion forud for VM i fodbold i 2014. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ricardo Moraes/Reuters

Lange hvide sandstrande og lokkende sambarytmer giver Brasilien en eksotisk og attraktiv klang for mange vintertrætte danskere.

Men når det gælder det danske erhvervsliv, trækker Brasilien ikke i lige så høj grad på trods af løfter om enorme vækstrater og en stadig mere købestærk befolkning.Dansk eksport til Brasilien ligger på lige under én pct., og vi halter bagefter vores nabolande. Eksporten er desuden en tredjedel mindre end eksempelvis Danmarks eksport til Rusland og markant mindre end vores handel med Kina.Forklaringerne er flere og mere nuancerede end som så. Men først og fremmest handler det om, at Brasiliens vækst ved første øjekast ser ud til at gemme sig bag tårnhøje barrierer i form af kringlede skatte- og toldregler, tungt bureaukrati og en protektionistisk tilgang til virksomheder udefra.Det får især de mellemstore danske virksomheder til at trække følerne tilbage, og det er en skam, mener den danske ambassadør i Brasilien, Svend Roed Nielsen.»Brasilien er det mest protektionistiske land i verden. Sådan er det. Men barrieren er ens for alle, som prøver at komme ind på markedet, og samtidig er den brasilianske industri slet ikke på niveau med dansk standard. Derfor er konkurrencen til at tage og føle på, hvis du bare holder fast og gør det godt. Og så er potentialet enormt,« forklarer Svend Roed Nielsen.Han peger på, at danske virksomheder faktisk har en fordel, da vi har en lang tradition for at eksportere til unge og umodne markeder.»Vi har i Danmark opbygget en skov af eksporterfarne mennesker de seneste 20 år. Vi skal bruge dette som et konkurrenceparameter, for det er langtfra alle vores konkurrenter, der har samme styrke og erfaring,« siger Svend Roed Nielsen.Brasilien er et marked, som kræver tid, og danske virksomheder skal satse på det lange seje træk, siger han.Og det er lige netop, hvad iværksættervirksomheden Danmagi gør. Det er en IT-virksomhed, der har ambitioner om at være global og sælger netløsninger til hoteller, så hotelgæsterne kan komme online på en stabil forbindelse. Stabilitet er nemlig ikke hverdag for netadgang i Brasilien.

Gode relationer er vigtige

»Vi har valgt Brasilien som et af de første markeder, for det er noget mere interessant at tale med hoteller i vækst end at tale med hoteller i et recessionsramt Europa,« siger direktør Daniel Lister.

Vejen til succes i det brasilianske marked handler om relationer, og det er der, at Daniel Lister har brugt størstedelen af sin tid i 2012. Den brasilianske forretningskultur kræver, at forretningspartnere kender hinanden godt, og at en virksomhed tilpasser sig det brasilianske forretningsklima. Han har derfor gjort en dyd ud af ikke at bo på hoteller, men i lejligheder tæt på brasilianerne og brugt meget tid på at pleje forbindelserne til kunder og samarbejdspartnere.»Kundeforholdet er meget stærkt. Hvis du ikke bygger gode forhold, får du ingen forretning,« siger han.Det tager tid at skabe forretning i Brasilien. Det ved en af Danmarks mere erfarne eksportvirksomheder Viking Life-Saving Equipment, der producerer sikkerhedsudstyr til søfarten, og i Brasilien er det særligt den buldrende offshoreindustri, der trækker.Virksomheden med hovedkontor i Esbjerg har været i gang i Brasilien i tre år, og ifølge Vagn Pedersen, der er vicepresident for virksomhedens aktiviteter i Sydamerika og ansvarlig for Brasilien, er det et ekstremt komplekst land at operere i.»Der findes så mange regler, at det at bevæge varer ind og rundt i landet er vanskeligt. Der skal udstedes et dokument, når varer skal krydse en statsgrænse. På trods af intentionerne er det vanskeligt at overholde alle regler, og det er faktisk svært overhovedet at finde ud af, hvordan reglerne er,« fortæller Vagn Pedersen.Men på trods af bureaukrati og den regnskovstætte regeljungle er Brasilien et vigtigt marked for Viking, som esbjergenserne ser store perspektiver i.»Få fat i de rigtige rådgivere, og gør dit forarbejde godt, så er der store muligheder,« siger Vagn Pedersen.Det er regeringens ambition at fordoble vareeksporten til Brasilien i 2016 i forhold til 2011, der var på cirka 4,6 mia. kroner. Handels- og investeringsminister Pia Osen Dyhr (SF) er bekendt med, at der er en række udfordringer på det brasilianske marked, der skræmmer særligt små og mellemstore virksomheder væk.»Endnu er det brasilianske marked ikke globaliseret nok. Der er protektionistiske tendenser. Der forlanges ofte lokalproduktion, og brasilianerne lægger for meget told på udenlandske varer,« siger hun.»Jeg besøger Brasilien i maj, hvor jeg vil tage nogle af de større handelsudfordringer op på politisk niveau«.