Bæredygtigt brændstof giver dyrere flyrejser

En helt ny type brændstof forventes at kunne gøre fremtidens flytrafik næsten CO2-neutral. Mens nyheden vækker begejstring hos flybranchen, tror aktieanalysechef hos Sydbank, at implementeringen kan få »alvorlige konsekvenser«.

SAS er en af de virksomheder og organisationer, der har finansieret den rapport om et nyt bæredygtigt flybrændstof – elektrofuel – som blev offentliggjort tirsdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det er ganske kort tid siden, at »flyskam« blev en del af de flestes ordforråd, men ikke desto mindre ser det ud til at fænomenet er kommet for at blive. Og dog. For der er faktisk allerede initiativer til, hvordan man i fremtiden kan flyve med grøn samvittighed – men det kommer til at ramme danskerne på pengepungen.

Københavns Lufthavn har for nylig sammen med resten af luftfartsbranchen foreslået, at alle passagerer ud af Københavns Lufthavn bliver pålagt et bidrag på 20 kr. per passager. Det ventes at kunne indbringe omkring 300 mio. kr. om året til en fond, som skal investere i forskning i og ikke mindst kommercialisering af løsninger, der kan gøre flytrafikken CO2-fri.

Pengene skal blandt andet gå til udvikling af elektrofuel, der er en ny type brændstof, som altså skal gøre det muligt at flyve med god samvittighed.

Dansk luftfartsindustri præsenterede tirsdag en helt ny rapport, hvor det beskrives, hvordan elektrofuel, der skabes ved at indfange CO2 fra afbrænding af biomasse fra affald og kombinere den med hydrogen fremstillet af vand og grøn strøm, kan blive fremtidens grønne alternativ for flybranchen. Elektrofuel vil ifølge rapporten nemlig være »tæt på at være CO2-neutral«.

Det vides endnu ikke, hvad det helt præcist kommer til at koste at producere, men flere peger på, at det vil koste mere end traditionel jetfuel.

Ifølge Henrik Wenzel, professor og hovedforfatter på rapporten, regner man med, at prisen på elektrofuel kan holdes på under to gange den pris, jetfuel koster i dag. Helt konkret vil det ifølge ham betyde, at billetprisen for en flyrejse vil stige med 20-25 procent, hvilket svarer til priserne som de var i 2013. Det skriver Ingeniøren.

»Ikke helt urealistisk«

Adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, er sikker på, at passagererne godt vil betale ekstra for at flyve med en CO2-fri elektrofuel. Han tror samtidig heller ikke, at prisstigningen bliver helt så høj, som Henrik Wenzel foreslår.

Ifølge ham er det usikkert, hvor meget dyrere prisen på elektrofuel vil blive. Men han vurderer umiddelbart, at det kan blive op til 50 pct. dyrere, end det flybrændstof, man bruger nu,  når man regner prisen ud baseret på den teknologi, vi kender i dag.

Brændstoffet udgør omkring 25-30 pct. af et luftfartsselskabs omkostninger. Hvis man regner med at prisen på brændstof bliver 50 pct. højere, vil det svare til, at luftfartsselskabernes samlede omkostninger vokser med omkring 15 pct., som typisk vil blive væltet over på billetprisen.

»Det betyder, at du i teorien skal betale 15 pct. mere for en billet. Jeg tror, at hvis vi kom ud og sagde til alle mennesker, at for 15 pct. mere for en billet, kan I flyve CO2-frit, så ville folk vælge det. Jeg ville i hvert fald. Så hvis det er størrelsesordenen, vi taler om, så er det ikke helt urealistisk. Og så skal man huske på, at det er noget, der vil komme gradvist,« siger Thomas Woldbye.

SAS deler finansiering med kunder

Hos SAS forholder man sig positivt til tirsdagens præsentation. Flyselskabet oplever nemlig allerede nu, at passagernes efterspørgsel på mere bæredygtige flyrejser er »stor«. Dog ønsker man ikke at komme med et bud på, hvad implementeringen af elektrofuel vil få af betydning for flybillettens pris, da det er for tidligt at »gisne om«.

»Vi ser positivt på nyheden, for vi ønsker at gå forrest i branchen for at udvikle en mere bæredygtig måde at rejse. Vi er forventningsfulde til, at elektrofuel bliver tilgængelig inden for en overskuelig årrække, og at det er muligt at udvinde i en stor skala, Prisen er ganske vist højere end almindelig jetfuel, men det er faktisk billgere end det biobrændstof, som SAS allerede bruger i dag. Så det er et skridt i den rigtige retning,« siger Troels Karlskov, der er fungerende pressechef i SAS.

Hos SAS oplever man allerede nu, at der er stor opbakning til mere bæredygtig flytrafik hos passagererne. Det skøn er baseret på på den »positive respons og store interesse«, som er for et tiltag, SAS lancerede for to måneder siden, der gør det muligt at tilkøbe biobrændstof fremfor almindelig jetfuel, når man rejser.

Helt konkret går tilbuddet ud på, at man kan vælge at betale 70 kroner pr. 20 minutter, man er i luften, som så investeres direkte i biobrændstof. Det betyder, at man for 210 kroner ekstra kan flyve mere bæredygtigt mellem København og Stockholm.

»Vi ved, at vores kunder er interesserede i at rejse mere bæredygtigt, så nu tilbyder vi dem, at de kan dele omkostningerne til biobrændstof med os. Vi har en ambition om at stimulere markedet for bæredygtige brændstoffer, så efterspørgslen stiger, og det betyder formentligt, at prisen vil falde. Indtil da håber vi, at vores kunder vil være med til at finansiere en mere bæredygtig måde at rejse på,« siger Troels Karlskov.

Aktieanalysechef: Flyselskaber må dreje nøglen om

Mens det hos adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, lidt vævende lyder på en stigning på godt 15 pct., og hovedforfatteren bag rapporten fra dansk luftfartsindustri lander på et sted mellem 20-25 pct, så spår Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank, også noget højere priser.

»Det er min vurdering, at vi skal regne med en prisstigning på 250-500 kr. i gennemsnit pr. solgt billet. Ser man på flybranchen det seneste år, så der er ingen tvivl om, at det vil få store konsekvenser for passagererne i form af merudgifter,« siger Jacob Pedersen.

Ifølge ham »lyder det fint«, at man stiller sig op og vil ændre på flytrafikkens vilkår, men hvis det får konsekvenser for væksten, så den lander på niveauet tilbage fra 2013, så spår han, at implementeringen af elektrofuel kan få fatale konsekvenser for branchen.

»Det kan ende med at koste mange flyselskaber livet. Det er de færreste, der kan absorbere det her. Hvis det skal implementeres, så skal det ske over en årrække, og man skal samtidigt sikre, at det ikke rammer forbrugere eller selskaber uforholdsmæssigt hårdt,« siger Jacob Pedersen.

Han slår dog fast, at han synes, ideen med elektrofuel er »fantastisk«.

»Det er godt, at flyselskaberne har påtaget sig den her flyskam, så de ikke vælges fra af forbrugerne. Vi kan tydeligt mærke, at de lægger vægt på, at de vil nedbringe CO2-udslippet – det er der helt klare mål for. Indtil nu har de manglet værktøjerne til at kunne gøre det, men det tror jeg, at de vil kunne med elektrofuel,« siger Jacob Pedersen.