Bæredygtighed hitter stadig

For få år siden skulle alt være bæredygtigt – også modetøjet. Siden kom der en finanskrise i vejen og satte en brat stopper for forbruget, men det bæredygtige tøj er stadig populært.

Noir er et af de danske modehuse, der udelukkende sælger bæredygtige kollektioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager/ Scanpix
Fairtrade-t-shirts, økologisk bomuld og modekollektioner, der sendte en del af overskuddet retur til produktionslandet. Bæredygtig mode skød op i det danske landskab for få år siden, og i dag har de fleste modehuse med respekt for sig selv en bæredygtig linje.

Selv ikke finanskrisen har kunne sætte en stopper for den bæredygtige modedille, der ifølge brancheforeningen Dansk Textil og Beklædning, DTB, er kommet for at blive.

”Flere og flere virksomheder inddrager bæredygtige kollektioner i deres eksisterende kollektioner, og der åbner også flere virksomheder, der har en filosofi om at være bæredygtige,” siger Jens Bloch, der er informationschef i DTB.

Stort marked efter krisen
Foreningen ligger ikke inde med tal eller opgørelser over salget af bæredygtig beklædning, men ifølge Jens Bloch går det overordnet set med det bæredygtige tøj som med resten af markedet.

”Vores fornemmelse er, at salget er vigende, og at der er en manglende efterspørgsel ligesom i den øvrige branche. Men der er altid en kundekategori, som vil have det ”rigtige” og som så prioriterer at købe miljøvenligt og bæredygtigt, og så køber mindre mængder i stedet.”

Hos brancheforeningen spår man dog, at nichemarkedet vil få større betydning, når krisetiderne engang er overstået.

”Når vi kommer ud af krisen, vil vi komme ud til en virkelighed, hvor forbrugerne har fået skattelettelser, SP-penge og hvad ved jeg. De vil med andre ord have et større rådighedsbeløb, og i og med at priserne på tøj stadig er faldende vil bæredygtig mode i en normalsituation være et meget interessant marked,” siger Jens Bloch.

Andet end økologisk bomuld
Herhjemme har modeglade danskere med hang til bæredygtighed kunne kaste sig over kollektioner fra Noir, Katvig, H&M, Jackpot og en række andre mærker, der enten helt eller delvist sælger bæredygtigt tøj.

Sidstnævnte lancerede for to år siden kollektionen Jackpot Organic, der i dag bliver solgt for 23 lande, og har været medvirkende til at 20 procent af Jackpots linje i dag er økologisk.

Projektleder ved Center for Responsible Design, Sidse Frich Thygesen, ser også en stigende interesse for det bæredygtige modetøj.

”Jeg tror, at klimadebatten har været medvirkende til at forbrugerne har fået et større fokus på bæredygtighed i moden,” siger hun, men efterlyser dog at forbrugerene får øjnene op for at bæredygtighed kan være andet og mere end at tøjet er lavet af økologisk bomuld.

”Når vi taler bæredygtig mode er der to hovedområder – den klimamæssige, som handler om den indflydelse tøjfremstillingen har på miljøet, og så den sociale som handler om hvilke forhold, det er lavet under. Tøj kan sagtens være økologisk, men fremstillet under kummerlige forhold, og med tiden håber vi, forbrugerne får øjnene op for, at det er muligt at tage hensyn til begge dele.”