Aviserne tapper ind i trends om deleøkonomi og bundling

Den trykte avis har længe haft en dødsdom hængende over sit hoved: Folk gider ikke længere læse traditionelle nyheder, og de digitale, sociale medier vil overtage avisernes komfortable plads gennem århundreder. Kritiske røster har været klare i spyttet i årevis.

Foto: NIels Ahlmann Olesen. Opkøb, fusion og effektiviseringer er ikke nok i et moderne medielandskab. Der er stadig et rungende stort behov for at udvikle innovative forretningsmodeller på de danske aviser.
Læs mere
Fold sammen

Sandt nok er det, at avisoplagene er faldende for langt de fleste danske aviser, men alligevel er det danske avislandskab stort set uforandret gennem de seneste år. Aviserne har tilpasset sig den nye markedssituation. Vi har set en konsolidering af de avishuse, der står bag udgivelserne. Opkøb og fusioner har stået på dagsordenen på redaktionsgangene. Effektiviseringer er blevet gennemført for at sikre, at der fortsat kommer aviser på gaden.

Men opkøb, fusion og effektiviseringer er ikke nok i et moderne medielandskab. Der er stadig et rungende stort behov for at udvikle innovative forretningsmodeller på de danske aviser. De seneste måneder har vi dog set kærkomne eksempler på nytænkning i avisbranchen, og det er nogle af de mindste, der går forrest.

En af Danmarks mindste aviser, Fredericia Dagblad, har taget teten og netop lanceret en helt ny type abonnement: Et fælles-abonnement. Med et fællesabonnement kan to abonnenter gå sammen om at dele et abonnement. Vel at mærke ét abonnement, hvor begge abonnenter får hver deres avis.

Det betyder, at en fuldtbetalende abonnent kan gå på jagt efter en ny abonnent til Fredericia Dagblad, hvorefter de begge sparer 20 procent i forhold til den normale pris. Det er et spændende forsøg på at tilbyde en attraktiv model til de mange »nabodelere«, som altid har været der til ærgrelse for de danske avishuse.

Den vågne observatør vil bemærke, at Fredericia Dagblad er en del af Danmarks næststørste aviskoncern, Jysk-Fynske Medier – så mon ikke de andre jyske og fynske aviser følger vågent med i, om fællesabonnementet bliver en succes?

Ideen om at skabe fællesabonnementer er ikke grebet helt ud af den blå luft. Tværtimod er det at dele og være fælles om noget en af de helt store forbruger- og markedstrends i disse år, hvor deleøkonomien buldrer derudaf. Og det er selvsagt en god idé at lytte til forbrugerne og inddrage forbruger- og markeds-trends i virksomhedens innovationsprocesser.

En anden trend i tiden handler om »bundling«. Det vil sige kombinationen af flere forskellige produkter i én attraktiv buket. Vi kender især abonnements-bundles fra telebranchen, hvor for eksempel Telmore Play og Plenti har skabt ét samlet abonnement med både online nyheder, magasiner, e-bøger, fri telefoni og endda en tur i Tivoli.

Dagbladet Politiken lancerede for nylig en ny abonnements-bundle med netmediet Finans, der dækker økonomiske og erhvervsmæssige forhold. Tanken er åbenlys. Hvor Politiken ikke er bomstærk på erhvervsstoffet, kan kombinationsprodukt Finans give en ekstra dimension og skabe en højere værdi for abbonnenterne.

Men er det revolutionerende, at Politiken og Finans går sammen? Det er trods alt to produkter fra samme mediehus. Måske ikke – men jeg tror, vi vil se adskillige lignende eksempler spire i det danske avismarked og dermed skabe grobund for innovative måder at bundle aviser med andre typer af produkter.

Der er en forfriskende nytænkning i avisbranchen, og herfra skal blot lyde en stor opfordring til avishusene om at sætte tankerne fri og innovation på agendaen. Der ligger stadig spændende muligheder og venter derude.