Aviser i kamp om løse penge og læsere

Med Nyhedsavisens konkurs kan de danske annoncører se frem til prisstigninger på det danske dagbladsmarked, vurderer iagttagere. Andre advarer de overlevende aviser mod at tro, at de kan skrue tiden tilbage, til før Nyhedsavisen indtog landet.

Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der lød et lettelsens suk i de store danske avishuse, da Nyhedsavisen sent søndag aften meddelte, at man har smidt den sidste gratisavis gennem de danske brevsprækker.

Med MetroXpress’ køb af 24timer og dødsstødet til Nyhedsavisen begynder rollefordelingen nu igen at ligne tiden, før Nyhedsavisen sendte chokbølger gennem avismarkedet med gratis kvalitetsaviser, store oplag og lave priser.

En udvikling, der får avischeferne til at lugte en stigning i de annoncepriser, der over en bred kam har drænet bundlinjerne i branchen de seneste to år.

»Nyhedsavisens lukning betyder, at der er nogle læsere i spil. Annoncørerne skal ikke betale mere for den samme vare, men hvis vi kan få flere læsere, kan vi også hæve priserne,« siger adm. direktør på MetroXpress, Søren Riis.

I det Berlingske Officin, der udgiver Urban, siger koncernchef Lisbeth Knudsen:

»Konsekvensen vil forhåbentlig blive, at vi kan få et mere kommercielt bæredygtigt gratisavismarked i Danmark med en sund konkurrence mellem de resterende på markedet og på et realistisk økonomisk grundlag.«

Ifølge de seneste læsertal fra Gallup sluttede Nyhedsavisen som landets mest læste avis med et dagligt læsertal på 543.000 i første halvår. Det kneb dog mere med at få valuta for de mange læsere. Ifølge avisens egne papirer solgte avisen annoncer for 60-70 mio. kr. i samme periode. Annoncekroner, der nu er i frit spil, ligesom de mange læsere, der hver dag brugte tid på Nyhedsavisen. Nok så vigtigt for de etablerede aviser er det, at der nu forsvinder et stort bredt medie med meget lave annoncepriser, der har presset priserne ned i hele branchen.

Hos mediebureauet Mediaedge:cia advarer print director Jane Ravn imidlertid de overlevende aviser mod at tro, at de gamle tider vender tilbage med Nyhedsavisens konkurs.

»Jeg er allerede blevet kimet ned af sælgere, der vil have fat i de annoncekroner, der bliver sat i frit spil nu. Og det er klart, at aviserne nu har en chance for at tjene nogle penge på den korte bane. Men det er dybt uacceptabelt, hvis de tror, at kan sætte priserne i vejret nu,« siger hun og betegner tidligere tiders annonceniveau som urealistisk højt.

»Man skal huske, at aviserne ikke kun er i konkurrence med andre aviser, men også andre mediegrupper,« siger Jane Ravn.

Medieanalytiker i Kaupthing, Henrik Schultz, vurderer, at fraværet af konkurrencen fra Nyhedsavisen paradoksalt nok kan vise sig som en fordel for annoncørerne.

»For de mere professionelle annoncører er jeg ikke sikker på, at usikkerheden for gratisaviserne egentlig er en fordel. Der er en mere stabil annoncekanal en fordel. Det med, at titler dukker op og forsvinder, at deres oplag skiftevis øger og svinder ind, gør det svært at lægge de samlede medieplaner,« siger han.

Hos mediebureauet OMD mener trading director Claes Braagaard, at de etablerede dagblade er kommet styrket ud af den aviskrig, der tilsammen har kostet på den gode side af 1,5 mia. kr.

»Vi har i mange år oplevet, at dagbladene stille og roligt tabte nogle procenter af den samlede markedsføringskage. De forsvandt bare. Havde det ikke været for Nyhedsavisen, havde alle ikke været nødt til at revurdere deres produkt og rationalisere. At man så har smidt et temmelig stort millionbeløb, er en del af processen,« siger han.

Nyhedsavisens død kan betyde, at MetroXpress kan se en fornuft i at lukke 24timer, som man overtog fra JP/Politikens Hus i foråret. Indtil videre afviser formand Anders Kronborg imidlertid, at der er planer om dette.