Auriga-konkurrent skuffer marginalt i første halvår

Schweiziske Syngenta, der konkurrerer med danske Auriga på sprøjtemiddelmarkedet, kom ud af første halvår en smule under analytikernes forventninger.

Foto: HENNING BAGGER
Syngenta landede et overskud i første halvår på 1,41 mia. dollar, hvor analytikerne havde ventet et overskud på 1,49 mia. dollar ifølge estimater fra Bloomberg News. Omsætningen landede på 8,39 mia. dollar mod en forventning i markedet på 8,63 mia. dollar.

Divisionen, der producerer afgrødebeskyttelse hos Syngenta, omsatte i andet kvartal for 2,89 mia. dollar - en smule over forventningen på 2,81 mia. dollar, fremgår det.

På sprøjtegift-fronten, hvor Syngenta konkurrerer med danske Auriga, havde Syngenta et stærk første kvartal. For selektive herbicider faldt omsætningen en smule i andet kvartal på grund af "ufavorable vejrforhold" på den nordlige halvkugle.

For ikke-selektive sprøjtemidler hentede Syngenta en god del af sin vækst fra Latinamerika.

- Stærk efterspørgsel og produktmangel hos konkurrenterne resulterede i en væsentlig volumenvækst og prisstigninger. Salget af Gramoxone var også forbedret med øget efterspørgsel i en række asiatiske lande - herunder Kina, skriver Syngenta.

For fungicider havde Syngenta også vækst trods det dårlige vejr, fremgår det af regnskabet, og især salget i Nordamerika steg markant i andet kvartal. Opbremsningen i salget og de øgede lagre i forbindelse med tørken i 2012 var ifølge regnskabet absorberet af tidligere kvartaler, og det hjalp altså på salget.

For insekticider steg var salget hovedsageligt båret af vækst i Brasilien, da salget i både Europa og Asien faldt en smule.

- På globalt plan kom det største bidrag til væksten fra det nye produkt Durivo - der bliver solgt i en række forskellige varianter til forskellige afgrøder -med vækst i alle regioner og en samlet vækst på knap 40 pct., skriver Syngenta.