Audi ude på nye numre

100 år efter de første spæde skridt er Audi ankommet i varmen blandt prestigefulde bilmærker. Midlerne har været innovativ teknik, teknokratisk design og kvalitet, og det er midler, der også former fremtiden.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Audi kunne sikkert godt have tænkt sig et bedre tidspunkt at fejre 100 års fødselsdag, for når krisen rammer pengepungen, går salget hurtigt ned, og Audi har så langt fra grund til at juble over salget for tiden. Heldigvis har luksusmærket med de fire ringe, der er en del af den efterhånden enorme VW-koncern, haft vind i sejlene så længe, at modelprogrammet er ungt og gejsten stor.

I fremtiden boomer antallet af modeller. En lang liste med projekter skal sikre, at Audis produktion skyder over en million biler om året. I Europa er mærket rodfæstet med storsælgere som A3 og A4, og specielt i Asien har Audi et forspring i forhold til både Mercedes-Benz og BMW med egen produktion af biler i nærområdet.

Audi har fået alle overbevist om, at mærket er lig med innovativ teknik, og det i langt højere grad end konkurrenterne kan præstere. I dag er det som om, hele Audi tager udgangspunkt i Ur-quattro’en, som i begyndelsen af 1980’erne var et teknisk vidunder, og hvorfor skulle Audi gøre andet end at slå på de elementer, der har gjort mærket stort?

I USA er det omvendt, men med et kommende VW-fabriksanlæg i Chattanooga, er den side af sagen på vej mod en afklaring.

Vægten reduceres

Teknik og innovativ tænkning er også det, Audi vil satse på i fremtiden. Det primære mål, som er universelt gældende for alle fabrikanter i dag, er, at bilernes forbrug skal sænkes drastisk, emissionsniveauet skal trykkes i bund og produktionsomkostningerne skal sænkes.

Den eneste metode er heldigvis en, der også giver målbare fordele. Vægtreduktion hele vejen rundt i bilen er nøglen, der låser døren til fremtiden op, for på den måde kan Audi ikke blot blive mere miljøvenlig, køreegenskaberne kan også forbedres betydeligt.

Kun enkelte Audi-modeller som A8 bliver produceret med udgangspunkt i den meget dyre Alu Space Frame-teknologi, altså helt i aluminium, så det handler lige så meget om at reducere mængden af materialer og at skifte elementer af stål og jern ud, så motorerne skal slæbe mindre.

Audi har direkte adgang til de velassorterede hylder med motorer i VW-koncernen, og de seneste motorgenerationer med turbo vil efterhånden helt overtage. En A3 med 1,2-liters motor? Det er slet ikke usandsynligt, selv om Audi helst henter mindre ydelse ud af en større motor for at bevare prestigen fra den store motor – hvad man i dag kan se ved, at en VW Passat kan fås med 1,4-liters motor med 122 hk, mens A4 har en 1,8 liters motor med 120 hk. De mindre motorer holder allerede indtog – tag bare den nye 1,6 TDI i Audi A3 og Audis egen 3,0 TFSI i A6 og S4. Sidstnævnte kommer uden tvivl også i mindst en version af den nye A8, der præsenteres i efteråret. Det er også sandsynligt, at vi ser en A8 med blot fire cylindre.

Inden Audi sammen med resten af flokken af fabrikanter når frem til biler på ren eldrift eller anden alternativ energi, udstyres alle modeller løbende med spareteknik i form af start-stop-funktion, anvisninger til fornuftig kørestil, manuelle gearkasser med seks trin og automatiske ditto med otte trin, gearkasser med dobbelt kobling og en masse andre elementer. Hybridteknologi har længe været i støbeskeen, bl.a. for Q7, og det kan være en god midlertidig løsning for at mindske forbruget.

Mange nye modeller

For bare femten år siden kunne Audis modelprogram overskues ved at tælle et par håndfulde biler sammen, i dag og frem mod 2015 ser billedet helt anderledes ud; jo flere modeller, des bedre risikospredning. Audi satser på at dække markedet med alt fra en lille bybil og A1 til A8 og R8.

Først til udskiftning står topmodellen A8, som kommer med reduceret vægt, avanceret firehjulstræk, en lang række nye sikkerhedssystemer og mere sparsommelige motorer; den store W12 overlever, da den alligevel står for en forsvindende lille del af salget, mens det uden tvivl er ved at være sidste udkald for V8 TDI. Lige om hjørnet er A5 Sportback og A7 Sportback, der grundlægger en ny karrosseriform hos Audi. Med A5 Sportback er A4-/A5-familien komplet, og der går endnu tre år, før vi ser et facelift på mellemklassebilerne. Afløseren til A6 forventes tidligst i 2010, da Audi har travlt med den lille firehjulstrækker Q3 (på basis af VW Tiguan), der gør Q-familien med tre medlemmer komplet. Med de to allroad-modeller og quattro i alle modelrækker lever Audi op til at være foran på dén type teknik: Ingen anden producent kan tilbyde så mange forskellige firehjulstrækkere. Quattro-systemerne vil allerede inden længe blive mere variable og mere dynamiske, så en A4 pludselig kan opføre sig som en baghjulstrækker med kontrolleret overstyring – fremskredne forsøg kører allerede i A4.

De mindste modeller får stadig større vægt, og A3 bliver fra 2011-2012 en omfattende modelrække: hatchback med tre døre, Sportback med fem døre, coupé-sedan med fire døre (der kan blive en vigtig brik i spillet om bedre salg på det amerikanske marked) og cabriolet. Platformen fra VW Golf udnyttes naturligvis også til den kommende A3.

Under A3 er der plads, måske endda til en lille luksus-bybil, men i hvert fald til den VW Polo-baserede A1, som skal konkurrere med Alfa Romeo MiTo og Mini. Muligt, men langt fra sikkert, er en ny og mere sportslig udgave af A2.

I den sportslige afdeling, hvor R8, R8 Spyder, TT og TT Roadster stadig hører til de yngre medlemmer, bliver der plads til en ny og mindre roadster på basis af VW BlueSport. Den får udelukkende firecylindrede motorer, men igen spiller lav vægt en rolle for, at præstationerne alligevel er gode.

Audi har alle muligheder for at blive i den innovative førertrøje. Mærket udvikler selv teknik, men nyder også godt af at kunne tage for sig i resten af VW-koncernen. Lige præcis det vil gøre, at Audi forbliver speciel og alligevel i stand til at udvide langt ud i fremtiden.