Atomdrevet fragtskib sejlede gennem dansk farvand

Et russisk fragtskib drevet af atomkraft har transporteret 200 Mærsk-containere gennem dansk farvand. Greenpeace rejser kritik, da atomkraft »altid er forbundet med en potentiel risiko«.

Mærsk har benyttet et russisk fragtskib til at føre 200 containere gennem dansk farvand. Darryl Dyck/Pool via REUTERS. Fold sammen
Læs mere
Foto: POOL

Et berygtet russisk fragtskib sejlede torsdag aften ind i dansk farvand.

Lastet med 200 Mærsk-containere og 5.000 ton fisk er det isbrydende fragtskib »Sevmorput« på vejen gennem de danske bælter. Og der er ikke tale om et hvilket som helst skib, men ét af de blot fire handelskibe, der nogensinde er blevet bygget med en atomreaktor til at drive det frem.

Fra Mærsk lyder det, at man »i juli indgik en aftale med Atomflot om en enkelt testsejlads igennem Nordøstpassagen i den isfrie periode af året«. Det danske rederi oplyser, at man »overordnet ikke ser Nordøstpassagen som et kommercielt alternativ til de eksisterende øst-vestgående ruter«.

Ifølge Mærsk er det Atomflot, som operer ruten og benytter »Sevmorput«, der er det eneste fragtskib i Rusland med isbryderkapacitet, som kan medtage forskellige typer af last. Skibet medtager gods, der er typisk for denne rute – eksempelvis frossen fisk og råstoffer som metal, træflis og gødning.

»Atomflot har mere end 60 års erfaring med sikre operationer i det arktiske område og udgør sammen med Northern Sea Route Administration fundamentet for alle redningsoperationer i området. Atomflot lever op til alle krav om certifikater og licenser og har en gennemgribende sikkerhedspolitik på plads. Forud for selve sejladsen gennemgik skibet en inspektion af den uafhængige organisation, Bellona,« lyder det fra Mærsk.

Havne nægtede »Sevmorput« adgang

Fartøjet har en længde på hele 260 meter, og det blev bygget tilbage i 1988 i Ukraine, der på det tidspunkt var en del af Sovjetunionen. Dengang kostede »Sevmorput« 1,8 milliarder kroner.

Siden dag ét har »Sevmorput« mødt modstand. Det skyldtes, at der verden over var omfattende protester mod brugen af atomkraft dengang.

Kort efter jomfrusejladsen var der flere havne, som nægtede at lade fragtskibet lægge til kaj, og havnearbejderne nægtede at laste og losse »Sevmorput« eller yde skibet nogen form for service overhovedet. De frygtede ganske enkelt for mulige udslip fra det atomdrevne skib.

Kritik fra Greenpeace

Det atomdrevne fragtskibs rejse fra Petropavlovsk i det østlige Rusland har fået en del kritik med på vejen fra miljøorganisationen Greenpeace.

Kritikken udspringer af, at der ifølge Heinz Smital, ekspert i atomkraft hos Greenpeace, »altid er en potentiel risiko« forbundet med atomreaktorer, og at man ved at lade skibet sejle derfor løber en stor risiko.

Faren skyldes ifølge ham flere ting. På den ene side at selve atomreaktoren er risikabel, fordi den under drift producerer mange farlige, kortvarige radioaktive stoffer. Men det er imidlertid ikke kun i aktiv tilstand, at reaktoren ifølge Greenpeace er farlig. Det skyldes, at de højradioaktive stoffer kan have en levetid på intet mindre end én million år.

Miljøorganisationen tror ikke, at man har foretaget de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, der skal kunne forhindre en katastrofe, hvis »Sevmorput« skulle være involveret i en ulykke, mens skibet befinder sig på havet.

Loadet med brændstof to gange

Inden årtusindeskiftet blev »Sevmorput« lagt op i en russisk havn, fordi skibets reaktor skulle have nyt brændsel. Genopfyldningen blev forsinket, og først i 2001 var skibet klar til at sejle igen.

I en årrække – fra 2007 og frem til 2016 – lå fartøjet således ved kaj på flådebasen i Murmansk på Kolahalvøen i det nordvestlige Rusland.

På trods af den oprindelige beslutning om at tømme skibet for det radioaktive brændsel, valgte man i 2016 alligevel at sende »Sevmorput« tilbage på havet efter en omfattende ombygning. Siden da har skibet været i brug.

Flere atomdrevne skibe i dansk farvand

»Sevmorput« er langtfra det eneste atomdrevne skib, som er passeret gennem dansk farvand.

Ifølge TV 2 Fyn har Steen Nordstrøm, chef for Nukleart Beredskab i Beredskabsstyrelsen, oplyst på Twitter, at »det sker helt rutinemæssigt«, når russiske skibe skal til og fra Sankt Petersborg.

»Forsvaret følger passagen, og Beredskabsstyrelsen udarbejder løbende spredningsprognoser, alt sammen rutinemæssigt og i overensstemmelse med gældende procedurer«.

Ifølge Mærsk befinder »Sevmorput« sig ikke længere i dansk farvand.

Her på kortet kan du følge Sevmorputs rute.