At score hos Google handler om hårdt arbejde

Det er mange penge værd at havne øverst på siden hos Google, men virksomheder fokuserer på de forkerte redskaber.

Foto: TOBIAS SCHWARZ
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvilken virksomhed ville ikke gerne ende øverst i Googles søgeresultater? I takt med at søgemaskiner har vokset sig til det centrale navigationsværktøj på nettet, er det blevet mange penge værd at være prominent placeret, når Google spytter søgeresultater ud. Disciplinerne bærer forkortelser som SEO og SEM – se fakta – men virksomhederne investerer i de forkerte aktiviteter, siger branchefolk. I stedet for at spendere de fleste penge på en betalt placering, det vil sige søgeannoncer, burde man fokusere på de organiske resultater, det vil sige de egentlige søgeresultater fra Google. »Cirka 75 procent af de klik, der bliver genereret hos Google, kommer fra de organiske søgeresultater, mens cirka 25 pct. kommer fra de sponsorerede links (annoncer, red.). Det står jo i skærende kontrast til, at der ifølge vores økonomiske estimater bliver brugt op til ti gange så meget på de sponsorerede links sammenlignet med de organiske resultater,« siger direktør Lars Møller fra mediebureauet iProspect.

Kompleks proces

Hos kollegaen Mikkel deMib Svendsen, der er konsulent på området og forfatter til bogen »SEO 2.0« er konklusionen den samme, dog med lidt andre tal. »To tredjedele af alle klik hos Google bliver genereret af organiske søgeresultater og altså ikke annoncerne. Alligevel bruger man langt flere penge på annoncer.« Ifølge Mikkel deMib Svendsen skyldes den skæve fordeling, at mange af rådgiverne på området ikke har forstået SEO og derfor vælger den betalte annonceplads. »For de traditionelle bureauer er det nemmere at købe sig til annonceplads, i stedet for at arbejde på at komme med i de organiske søgeresultater, hvilket er en mere kompleks proces«.

Hos mediebureauet iProspect er man ikke overraskende uenig i kritikken. »Vi har taget et strategisk valg og fokuserer mere og mere på SEO, netop fordi de organiske søgeresultater har så stor vægt hos brugerne. Det er rigtigt, at SEO typisk er en mere kompliceret øvelse, men så er det heller ikke mere komplekst. Man kan dele SEO op i tre dele: Teknik, indhold og links,« siger Lars Møller. Teknik vil sig, at virksomhedens hjemmeside ikke lægger nogle tekniske hindringer i vejen for, at søgemaskinerne kan finde informationer på siden. Indhold går ud på at have opdateret og relevant tekst, billeder og videoer, igen for at søgemaskinerne kan finde frem til de rette informationer. Links betyder, at virksomhedens hjemmeside skal have flest mulige indgående, relevante links. Det bliver vægtet højt af søgemaskinerne. »SEO er således ikke så teknisk, som mange tror, men snarere et spørgsmål om hårdt arbejde,« lyder det fra bureaudirektøren.