Asien/Europa-rater fortsætter styrtdyk

Triple-E class container ship "Madison Maersk" of Maersk Line loaded with containers is berthed at Nansha port in Guangzhou, Guangdong province June 26, 2014. Measured 400-metre-long and 58-metre-wide, Madison Maersk is one of the largest ships in the world, which can hold 18, 000 20-foot containers. The ship docked in Guangzhou for the first time on Thursday and will be sailing on Asia-Europe route, local media reported. Picture taken June 26, 2014. REUTERS/Alex Lee (CHINA - Tags: MARITIME BUSINESS) Fold sammen
Læs mere
Foto: ALEX LEE

Spotraterne for containerfragt mellem Asien og Europa, hvor A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, er en ganske markant spiller, fortsatte sit tunge styrtdyk i denne uge, hvor raterne ramte sit laveste niveau nogensinde.

Det sker, selv om flere af verdens førende containerrederier har varslet ganske betydelige prisstigninger, der skulle have haft effekt fra indgangen til april.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters faldt raterne på Asien/Europa-ruterne med 8,8 pct. til blot 466 dollar per tyvefodscontainer (teu) i sidste uge, og dermed synes niveauet at være i klart underskudsgivende terræn for rederierne.