Asiatiske rederigiganter del af EU's konkurrencesag

To af verdens største containerrederier Hanjin og COSCO bekræfter, at de er en del af EU's konkurrencesag

Foto: LEE JAE-WON. Koreanske Hanjin Shipping's containerterminal i Busan er gigantisk. Selskabet bekræfter, at det er en del af en konkurrencesag i EU. 
Læs mere
Fold sammen

Hanjin Shipping og COSCO, verdens 8. og 5. største containerrederi, bekræfter over for Reuters, at også de er en del af de 14 rederier, der er i EU's søgelys for at have aftalt priser.

Tidligere har A.P. Møller - Mærsks Maersk Line og verdens næststørste rederi MSC bekræftet, at de er en del af EU's undersøgelse, samt Evergreen Marine, Hapag-Lloyd og CMA CGM. Unavngivne kilder fortæller til Reuters, at også Hyundai Merchant Marine, CSCL, Nippon Yusen og Mitsui, OOCL UASC og Zim bliver undersøgt.

EU's konkurrencemyndigheder undersøger, om de 14 rederier de facto har arbejdet sammen for at påvirke priserne på markedet for containerfart ved meget offentligt at melde ratestigninger ud.