Asiatisk fiskemarked lokker danskere

Selv om størstedelen af verdens fisk spises i Asien, fylder det asiatiske marked meget lidt i den danske fiske­industri. Men på grund af krisen får markedet større opmærksomhed.

Det kan være svært at komme ind på det japanske marked, men når man først er der, er det et stabilt marked, mener Christian Espersen, eksportdirektør i Skagerak Group. I Japan sælger virksomheden blandt andet sine varer på Tsukiji-markedet i Tokyo – det største fiskemarked i verden. Foto: Kazuhiro Nogi/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Asien er det kontinent, der spiser flest fisk. Faktisk bliver 70 procent af al fisk spist i Asien, og markedet er kæmpestort – især i Kina og Japan.

Alligevel er der næsten ingen danske fiskeproducenter, der eksporterer til Asien. I det hele taget fylder danske fiskeproducenters eksport uden for EU en lille del af den samlede omsætning. Ifølge Danish Seafood Association omsættes cirka 95 procent af fiskeindustriens varer i Danmark eller andre EU-lande.

Men de store økonomiske udfordringer i Sydeuropa har svækket markedet, og derfor er flere og flere danske fiskevirksomheder begyndt at tænke i markeder uden for EU. Det er især BRIK-landene Rusland og Kina, der vækker de danske virksomheders interesse, men også Japan er ifølge Danish Seafood Association et marked, Danmark skal fokusere mere målrettet på i fremtiden.

Som det ser ud lige nu, fylder det asiatiske marked meget lidt i de danske virksom­heders eksport, skønt cirka 70 procent af verdens fisk spises i Asien. Det er meget mere, end de selv fanger, hvorfor der også importeres en stor mængde fisk.

Ingen konserves

Ifølge Max Nielsen, lektor ved Københavns Universitet og ekspert i fiskehandel, er fiskekulturen i Asien en del anderledes end i Europa. Fiskene skal være så friske som muligt, og hvis de ikke spiser frisk fisk, der er fanget samme dag, spiser de fisk fra frost.

Virksomheden Amanda Seafoods producerer fiskekonserves og har eksport til Asien, men markedet er meget småt, og man har måttet erkende, efter at have forsøgt sig i en lang række asiatiske lande, at det ikke er deres produkt, der bliver efterspurgt.

»Traditionen er, at man helst spiser helt frisk fisk eller frossen fisk. Sidste alternativ er dåsefisk. Men man ser det ikke som særlig luksuriøst. Det er den udfordring, vi har. Vores kunder er derfor ikke lokalbefolkningen i de asiatiske lande, men mere tilflyttere fra Europa, som gerne vil købe europæiske dåsevarer, og som det er nu, er markedet forholdsvis lille,« siger Morten Sander, eksportdirektør i Amanda Seafoods.

Dansk fisk til sushi

Selv om fiskekonserves ikke kan sælges på det asiatiske marked, er der dog stadig et marked for danske fiskeproducenter. Den familieejede virksomhed Skagerak Group har f.eks. eksporteret til Japan i næsten 30 år. Cirka 20 pct. af virksomhedens omsætning kommer fra Japan, og ifølge Christian Espersen, der er eksportdirektør i Skagerak Group og tilhører tredje generation i virksomheden, er Japan meget højt prioriteret.

»Vi startede faktisk i 1984, hvor en japansk kunde var i Danmark for at købe koldtvandsrejer. Den reelle eksport startede i 1985, hvor monopolet i Japan var stærkt. Nøglen til at komme ind var netværk eller præsidenten. Vi begyndte med at eksportere makrel, fordi det var et oplagt produkt til brug i sushi og sashimi,« siger Christian Espersen.

Skagerak Group har samtidig nogle produkter, der er specielt målrettet til brug i Japan. De fandt f.eks. ud af, at der var et marked for silderogn, som kan bruges til toppings på sushi, og generelt har de tilpasset flere af deres produkter til sushibrug. Ifølge eksportdirektøren er kvalitet og temperatur altafgørende på det japanske marked, og da japanerne ofte spiser fisken rå, må eventuelle bakterier, der ville dø under varmebehandling, under ingen omstændigheder forekomme. Og med årene er eksport til Japan blevet meget nemmere, efter at monopolerne er blevet brudt. Det kræver en stor indsats at komme i gang på det japanske marked. Til gengæld er det ifølge Christian Espersen et meget loyalt og stabilt marked. I Skagerak Group har man importører i Japan, som hjælper med at formidle kontakt.

På den måde opretholdes et stærkt netværk i landet.

»En aftale er en aftale i Japan, og vi har aldrig haft problemer med betaling. Det er et marked, der i høj grad handler om netværk, men så snart man er inde, er det et godt og stabilt marked at være på. I øjeblikket er der nogle valutaproblemer, som gør det en lille smule mere kompliceret, men ellers er markedet generelt meget loyalt,« siger Christian Espersen, der blandt andet kan se virksomhedens produkter solgt på verdens største fiskemarked Tsukiji, der ligger midt i Tokyo.