Asiatisk begmand til Airbus: Luftfartsgigant dropper første superjumbo

Singapore Airlines, der var den første aftager til det gigantiske doubledækker 380er fly fra Airbus, vil ikke forlænge en lejeaftale af flyet. Dermed lurer afslutningen af en gylden epoke for de ikoniske gigafly.

Singapore Airline's Airbus A380, the world's biggest jumbo jet, takes off on its first commercial flight from Singapore October 25, 2007. REUTERS/The Straits Times/Handout (SINGAPORE) SINGAPORE OUT TEMPLATE OUT.NO ARCHIVES.NO SALES. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO

Den er blevet kaldt Superjumboen, men der er ikke meget »super« over den seneste strøm af nyheder om passagerflyet A380 fra Airbus.

Flyveren blev i 2007 lanceret som en landvinding inden for moderne lufttransport af passagerer, efter at projektet blev søsat i begyndelsen 90erne. Med plads til mellem 400 og godt 600 passagerer alt efter indretningen fragter flyet svimlende mange passagerer holdt op mod andre flytyper.

Trods den store kapacitet har den første aftager af jumbojetten, Singapore Airlines, nu valgt at nedtrappe sin brug af flyveren markant.

Selskabet forpligtede sig til at lease og indgå en slags lejeaftale på ti år for selskabets første fem fly, men når den første af de aftaler udløber i oktober næste år, siger det asiatiske selskab stop.

Det skriver BBC og Wall Street Journal.

Af de fem fly har Singapore Airlines valgt ikke at forlænge kontrakten på det første fly, når den udløber næste år. Der er endnu ikke taget en beslutning, om de sidste fire flyvere skal droppes.

Blandt flyselskaber der bruger flytypen finder man blandt andre Emirates, der flyver til København med A380eren og Qantas samt Lufthansa og British Airways.

Airbus sagde i juli, at man kunne undgå at tabe penge på A380 i 2017, fordi der stadig er lagt bestillinger ind på 20 flyvere. Uden dog at uddybe økonomien i projektet. Ude i fremtiden må selskabet dog se ordrebogen svinde betragteligt ind på »Superjumboen«, der har kostet mere end 20 milliarder dollar at udvikle.

I 2018 skal selskabet levere 12 flyvere mod 27 i 2015. Dermed går det ned af bakke for flyet, ligesom det er gået for den legendariske 747-jumbojet, der efterhånden nærmer sig pensionsalderen. Siden midten af 1960erne har amerikanske Boeing sendt flere end 1.500 747ere ud af fabrikkerne.

Den eneste årsag til, at produktionen fortsætter er angiveligt, at det indgår i flyflåden som den amerikanske præsident har til sin rådighed. Her har flyet især været kendt som præsidentens fly, Air Force One.

Ifølge analytikere, som BBC har talt med, skyldes nedgangen for A380eren og 747eren, at mindre fly er nemmere at fylde og samtidig billigere at have i drift.

I alt var der ved udgangen af august produceret 194 A380ere.

 

I en tidligere udgave af denne artikel fremgik et unøjagtigt antal Singapore Airlines A380er, der blev droppet. Det er nu rettet.

 

 

Læs mere