Asiater ved at være trætte af Apple

Produkter som iPhone og iPad er blevet mærkbart mindre populære i asiatiske metropoler.

I Asien er der tegn på, at iPhones, iPads og andre af Apples banebrydende produkter ikke længere har helt samme appel. På billedet ses ansatte - og ingen kunder - foran en Apple Store i Shanghai. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALY SONG

I 2010 havde Singapore verdensrekorden i brugen af produkter fra Apple, målt på udbredelse af styresystemet iOS. I dag er Apples markedsandel nede på 50 procent, mens Googles Android er på 43 procent, en stigning på over 100 procent i forhold til året før.

Asiaterne er ved at være trætte af Apple-brandet, skriver Reuters, der har besøgt trendhovedstæder som Singapore og Hong Kong. I sidstnævnte har Android for længst overhalet Apples iOS.

Men det handler ikke kun om styresystemer. Det handler i høj grad om sexet hardware, og her er der en voksende skare af kompetente alternativer til iPhone. Det gælder ikke mindst produkter fra Samsung, som i løbet af det sidste år har konsolideret sig som verdens største producent af smartphones.

”Apple er stadig et brand med masser af prestige, men der er bare så mange andre lækre smartphones at vælge imellem, og konkurrencen er bare hårdere,” siger Tom Clayton apps-udvikleren Bubble Motion i Singapore.

Men Apples brand risikerer at blive udvandet, advarer marketingchef Narisara Konglua i Bangkok.

”iPhones begynder at lige Louis Vuitton håndtasker. Det bliver så almindeligt at se folk med en iPhone eller en iPad, at det ikke længere er 'cool'.”

Udviklingen i asiatiske metropoler kan være et kraftigt fingerpeg om, hvad der er i vente på andre markeder, siger Jim Wagstaff fra en anden apps-udvikler i Singapore, Jam Factory.

”Med hensyn til elektronik plejer Singapore og Hong Kong vigtige indikatorer for, hvad der vil blive populært i Europa og Nordamerika, lige som det også siger noget om resten af regionen (Sydøstasien, red.),”