Arto-ejere vrider sig under finanskrisen

Fra at have været en af de helt store danske succeshistorier på nettet er en hel række af Freeways websites nu begyndt at skrumpe heftigt. Freeway bør overveje at sælge sig selv, mener analytiker.

I forhold til januar 2008 havde Arto i juli hele 600 millioner færre sidevisninger – og næsten hver anden bruger valgte helt at forlade sitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den evige danske Internet-succeshistorie, Freeway, får i disse dage tilføjet et af de mere dystre kapitler. Udviklingen for Internet-kometen har meget usædvanligt taget sig en hastig tur sydover – og brugerne flygter i hobetal fra selskabets tidligere kæmpesuccesser Arto, Denmark By Night dkbn.dk og delvist også dating.dk.

I forhold til sidste år har de fem største Freeway-ejede netsteder tabt over 300.000 brugere og over en halv milliard sidevisninger – og det endda på trods af, at to af selskabets fortsatte successer, tøjsitet Trendsales og spilsitet Spigo, bidrager positivt til den samlede trafikudvikling.



Det er de seneste tal fra FDIM – Foreningen Danske Interaktive Medier – der viser den hastige afgang fra de store Freeway-successer. Børnesitet Arto.dk og gå-i-byen-sitet DKBN.dk har længe været presset af konkurrencen fra Facebook, men nu er også den klippestabile succes, Dating.dk, ramt og har mistet op mod hver tredje sidevisning og hver femte bruger siden sidste år. Dating.dk og flere af Freeways øvrige tjenester er dog på kort sigt mere robuste over for nedgangen i sidevisningerne, fordi de i vidt omfang er betalingstjenester, hvilket gør afhængigheden af annoncer og sidevisninger mindre.

Ifølge Freeway-stifter Morten Wagner er virkeligheden dog langt fra så katastrofal, som tallene lægger op til. Hos Dating.dk, der fortsat er Freeways flagskib, er der ganske rigtigt kommet færre brugere, men det skyldes især, at Freeway har reduceret i de ting, man kan på Dating.dk uden at betale.

»Dating.dk går bedre, end den har gjort før, og det er fortsat vores spydspids, som går rigtigt godt økonomisk. Det skyldes blandt andet, at vi har fået luget ud i gratisterne og gjort det mere attraktivt at være betalende bruger,« siger Morten Wagner.

Nye tiltag på vej
Helt galt står det til hos børnesitet Arto, hvor bunden er røget ud på både antal brugere og sidevisninger. I forhold til januar 2008 havde Arto i juli hele 600 millioner færre sidevisninger – og næsten hver anden bruger valgte helt at forlade sitet. På DKBN.dk har man måttet æde en tilbagegang på næsten 70 millioner sidevisninger, en sand decimering til nu kun ca. 35 mio. visninger.

Morten Wagner nedtoner dog betydningen af sidevisningerne og forklarer, at Freeway over en bred kam har indført teknologi, der giver en bedre brugeroplevelse, men medfører færre klik.

»Og det er jo brugerne, der er det vigtigste for os. Selv om jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at Arto og DKBN ikke er ramt af Facebook, er vi ikke i samme grad ramt på indtjeningen som på sidevisningerne. På længere sigt regner vi også med, at interessen for Facebook vil lægge sig igen, og vi har folk, der programmerer på fuld skrald på nye tiltag på DKBN og Arto, som vi mener vil vende noget af udviklingen,« siger Morten Wagner.

Moden til frasalg
Trafikudviklingen hos Freeway får dog medieanalytiker Henrik Schulz fra Argo Securities til at mene, at Freeway bør overveje, om tiden er moden til frasalg, selv om han pointerer, at selskaber som Freeway ikke nødvendigvis flagrer så meget som deres brugertal. Det skyldes, at indtægterne på nettet sagtens kan vokse hurtigere, end brugertallet falder, hvilket gør forretningen bedre. Men på lang sigt er også Freeway afhængig af at fastholde et stort antal brugere.

»Ingen ved, hvordan annoncemarkedet på længere sigt vil udvikle sig inden for de sociale medier, for det er stadig alt for nyt. Men i lyset af den usikkerhed er det blot endnu mere vigtigt, at man bevarer sin trafik. Og det er oplagt, at et frasalg må være et af de scenarier, Freeway arbejder med,« siger han.

Freeway-stifter Morten Wagner forklarer, at alt teknisk set er til salg, hvis prisen er rigtigt – men også, at han hellere vil sælge noget, der er i fremgang. Det betyder, at tidspunktet for salg ikke er optimalt lige nu.

»Vi er jo serie-entrepenører og sætter hele tiden gang i nye ting. Vores forretningsmodel er ikke at starte virksomheder for at sælge dem igen. Men får vil tilbudt den rigtige pris for eksempelvis Dating.dk, vil vi da selvfølgelig overveje det,« siger han.

Men Freeway, der ellers har virket klippestabil, måtte før sommeren offentliggøre et surt regnskab, hvor overskuddet var svundet fra 22,9 til 12,2 mio. kroner. Dels på grund af investeringer, dels fordi netop DKBN.dk og Arto.dk bløder brugere.

Tæsk til flere
Freeway er dog ikke alene om udviklingen. Berlingske Business har tidligere beskrevet, hvordan den tidligere konge over det danske Internet, søgemaskinen Jubii, også må tage nogle gevaldige tæsk på brugersiden i disse år. Jubii er i gang med en tung turnaround, efter at selskabet har fået en ny ejerkreds, og over for Berlingske Business erklærede den relativt nytiltrådte direktør, Henrik Busch, at det svigtende brugertal var kommet løbende, og at selskabet allerede har kalkuleret med sværere tider, indtil en række nye tiltag er slået igennem. Blandt andet er Jubii ved at blive totalt redesignet.

Men mens den danske søgemaskine har været i tilbagegang i årevis, er det et relativt nyt fænomen, at det samme kan ramme Freeways netsteder.

I mange år har alt tydet på, at Freeways vej var brolagt med guld, og selskabets særegne forretningsmodel med delvis at opkøbe andre netsteder, blæse trafikken op og lade de oprindelige stiftere stå for fortsat udvikling har givet Freeway momentum som ingen anden dansk, Internetbaseret virksomhed. Faktisk var børnesitet Arto.dk en overgang så populært, at markedet reelt var mættet, fordi stort set alle danske børn havde oprettet sig derinde. Men sådan er det ikke mere – blandt andet på grund af en række sager, der har fået skolerne til at lukke for forbindelsen til Arto.

Ved årsskiftet lukkede Freeway en række amerikanske satsninger, og lige nu anser Morten Wagner sitet Spigo for at have stort potentiale, når markedet for pengespil bliver liberaliseret. Spigo har allerede en stor portefølje af kunder i mange lande, og alt er gjort klart til, at Freeway kan bevæge sig ind i pengespil, når der bliver åbnet for det.