Arto ædes op af Facebook

Freeways store ungdomssite er skrumpet til en tredjedel efter at Facebook har taget for sig af brugerne.

Modelfoto: Linda Henriksen
Læs mere
Fold sammen
Arto misser chancen for et skolestarts-comeback, viser ny analyse fra Jon Lund. Dermed cementeres Artos nedadgående spiral. Over det sidste år er Arto skrumpet til en tredjedel og tabene ser ud til at fortsætte.

I samme tidsrum er aktiviteten på Facebook firedoblet og næsten halvdelen af alle danskere - 2,47 millioner fordelt på alle aldersgrupper, også børn og unge - besøger nu Facebook mindst en gang i løbet af en måned.

“Arto var banebrydende i Danmark og viste vejen for et internet fuldt af mennesker og liv - et internet der på godt og ondt var noget andet end den golde informationssøgning og videnstilegnelse. Det drastiske fald viser endnu engang at nettet er både ubarmhjertigt og troløst: når der kommer noget nyt og bedre er det bare afsted. Også selvom det ikke bare er en selv, men hele ens sociale netværk, der skal med for at flytningen lykkes.” siger Jon Lund i en kommentar til analysen.

Jon Lund forlod tidligere på sommeren posten som direktør for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) for at starte sin egen analyse- og rådgivningsvirksomhed, efter at have ledet foreningen i fem år. Jon Lund er medlem af bestyrelsen for Interactive Advertising Bureau Europe og har tidligere bestridt tillidsposter i blandt andet Kulturministeriets reklameforum, Det internationale handelskammers markedsførings-udvalg og Danske Mediers Forum.