Artboost handler om billedkunst og business

Tremandsteamet bag kunstportalen Artboost får i disse dage en snurretur i Thinkubators accelerator-program. Målet er at demokratisere galleriverdenen via teknologi – og tjene penge på det.

Målet for stifterne af Artboost, Kim Døfler Sand Laursen, Anders Cederholm og Mikkel Steen, er at gøre kunsten tilgængelig for alle og ramme et segment midt imellem dem, som køber IKEA-kunst og dem, som handler hos gallerierne. Foto: Mathias Bojesen
Læs mere
Fold sammen

Mulighederne i digital forretningstankegang synes uendelige for tiden. Det er da også på den baggrund, at et lille tremandsteam har udviklet et nyt site, som er bygget på en gentænkning af den måde, som kunstværker – hovedsageligt billedkunst – bliver solgt på i dag.

Med sitet Artboost.com forsøger holdet bag at ramme kundesegmentet mellem dem, der hælder mod masseproduceret billedkunst og så den etablerede kunstverden, som er kendt fra de traditionelle gallerier og auktionshuse. Og det via et site, hvor kunstnere selv kan uploade fotos af deres værker, og hvor besøgende får præsenteret værker, der automatisk bliver sorteret efter de præferencer, deres adfærd på sitet afslører.

Bag konceptet står Mikkel Steen, Anders Cederholm og Kim Døfler. Alle tre har rødder i Herning, men er for tiden bosat i København, da de er en del af acceleratorprogrammet Thinkubator. Medstifter og marketingchef Mikkel Steen, forklarer, at Artboost-konceptet tager udgangspunkt i et forsøg på at »demokratisere« handlen med kunst, som han formulerer det.

Markedsplads for kunst

»Artboost er grundlæggende en markedsplads, hvor kunden får forbindelse til kunstneren. Det sker altså ikke via et arthouse. Det unikke er, at vi ikke vil agere kuratorer. Det kan vi tillade os, fordi vi demokratiserer udvælgelsesprocessen. Ligesom en Google-søgning så er det cookies (internetfodspor, red.), der bestemmer, hvad du får præsenteret,« siger han og tilføjer:

»Det hele bygger på tanken om, at kunst er en subjektiv størrelse. Hvad er pænt, hvad er grimt? Smag gør det svært at kuratere, og man kommer nemt til at skabe en niche. Vi bruger i stedet data til at bestemme visningerne.« Virksomheden bag Artboost har en fungerende hjemmeside med mere end 275 tilmeldte kunstnere fra 21 lande og 500 køberregistrerede brugere. Forretningsmodellen er, at det er gratis at bruge sitet og dets funktioner, men når et salg bliver gennemført, så tager ophavsmændene 15 procent. Det kan holdes op imod, at gallerier ifølge Mikkel Steen typisk ligger på det tredobbelte. Den forskel skal dog ikke ses som tegn på, at Artboost-holdet går efter at eliminere gallerier og deres hjemmesider.

 

»Vi skal ikke ud og gå direkte i kamp mod dem. Vi har et helt andet publikum. Vi forsøger så at sige at ramme en målruppe, der ligger mellem dem, der køber IKEA-kunst og så galleriernes målgruppe. Det handler om at få nye kunder til at møde kunsten og investere i den. Vores mission er at få kunst ned i øjenhøjde og gøre den tilgængelig,« siger Mikkel Steen.

Om det lykkes for trioen bag Artboost, der alle er 23 år og kommer fra samme erhvervsskole i Herning, vil tiden vise. Lige nu er de i fuld sving med at udnytte de muligheder, der ligger i at være i et acceleratorprogram som Thinkubator, hvor hverdagen står på fokuseret udvikling og afprøvning af ideer. Et af målene var i den forbindelse at fordoble brugerbasen på en uge. Det lykkedes. Men det er ikke nok for stiftertrioen. Næste mål er ekspotentiel vækst, lyder det fra Mikkel Steen.