Arriva-Johnny favorit som ny DSB-chef

Johnny Hansen - tidligere direktør for DSB-udfordreren Arriva Danmark - var allerede i foråret en drømmekandidat til posten som topchef i DSB.

Johnny Hansen, tidligere chef for Arriva Skandinavien og nuværende direktør i Better Place Danmark, kan blive DSBs kommende topchef. Her ses han (tv.) i samtale med Karsten Dybvad, adm. direktør i DI. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rygtebørsen omkring den ubesatte toppost i Danmarks suverænt største trafikselskab DSB får nu for første gang et stærkt navn at forholde sig til. Ifølge flere kilder tæt på ansættelsesprocessen er den tidligere chef for Arriva Skandinavien, Johnny Hansen, nemlig i højeste grad i søgelyset både hos DSBs bestyrelse og hos politikerne. Tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) afviser, at han personligt har taget et møde med Johnny Hansen.

Berlingske Business erfarer således, at Johnny Hansen allerede i foråret - umiddelbart efter fyringen af Søren Eriksen - var i spil som kandidat, men dengang afviste følerne fra DSB.

»Johnny Hansen er en drømmekandidat for DSB. Ikke bare har han den erfaring og styrke, der skal til for at lede selskabet ud af det aktuelle morads. Han har også i sin tid hos Arriva vist, at han kan takle at udvikle en skrantende del af det danske banenet til en velfungerende togstrækning med glade passagerer og god økonomi,« siger en anonym kilde tæt på ansættelsesprocessen.

Johnny Hansen, der i dag er direktør i elbilprojektet Better Place Danmark, var ifølge Berlingske Business’ kilder i maj i kontakt med centrale aktører i DSB. Her skulle han være blevet spurgt, om han kunne være interesseret i jobbet. Svaret blev dog et nej med den begrundelse, at der set fra Johnny Hansens synpunkt var for stor forvirring i ledelsen og i DSBs bestyrelse. Samtidig skræmte de mange modsatrettede politiske udmeldinger om, hvad staten ville med DSB.

I stedet endte DSBs nye bestyrelsesformand, Peter Schütze, der først overtog formandsposten i DSB i juni, med at udpege Christian Roslev, der kom fra en stilling som direktør i det nordjyske trafikselskab NT. Han holdt dog kun små tre måneder på posten.

Eksminister afviser møde

»Ansættelsen af en ny direktør i DSB er alene en opgave for DSBs bestyrelse, og det kan man som minister ikke blande sig i. Jeg kan og vil heller ikke udtale mig om personsager, men det er klart, at DSBs bestyrelse både i foråret og nu må afsøge markedet for de stærkeste kandidater til en post, der stiller helt særlige krav til kvalifikationerne,« siger Hans Christian Schmidt.

Netop Johnny Hansens kvalifikationer til at besidde jobbet som direktør i DSB synes ret oplagte. Han var gennem næsten ti år chef for Arriva Skandinavien, hvor han formåede at vinde et utal af udbud på busområdet og desuden vandt driften af lokaltogene i Midtjylland for næsen af et dengang dybt frustreret DSB. Arriva blev i april 2010 opkøbt af tyske Deutsche Bahn. Johnny Hansen valgte i foråret 2011 at fratræde posten som direktør i Arriva Skandinavien og blev i stedet direktør i Better Place Danmark.

Kilder tæt på ansættelsesprocessen i DSB oplyser til Berlingske Business, at Johnny Hansen i foråret endnu var omfattet af en konkurrenceklausul, der umiddelbart forhindrede ham i at tage stillingen hos DSB. Klausulen burde dog være mulig at ophæve, vurderes det.

Ny regering er en fordel

At der siden foråret er kommet ny regering - og dermed ny transportminister - vurderes også af kilder tæt på forløbet som en fordel, hvis Johnny Hansen skulle rekrutteres. Blandt andet kan regeringens ønske om at sikre DSBs hovedstrækninger mod udbud, mens man åbner for flere udbud i yderområderne, virke tiltalende på den tidligere Arriva-boss. Netop udbud af regionale strækninger - og kendskab til hvordan man vinder og fastholder disse - udpeges som en af Johnny Hansens styrkepostioner.

Andre fordele ved Johnny Hansen som ny direktør i DSB er ifølge kilder tæt på ansættelsesprocessen, at han i sin tid i Arriva har vist, at han kan kombinere politisk forståelse med stærke kommercielle egenskaber. Arriva har oplevet stor tilfredshed blandt passagererne på de midtjyske togstrækninger og har gentagne gange fået udbetalt bonus af Trafikstyrelsen for en passagertilfredshed, som var større end forventet.

Endelig fremhæver Berlingske Business’ kilder Johnny Hansens evner til at forhandle med fagforeninger og medarbejdergrupper. En evne der vil blive hårdt brug for i DSB de kommende år, hvor der skal gennemføres store effektiviseringstiltag.

Johnny Hansen er ikke vendt tilbage med en kommentar til Berlingske Business’ oplysninger.