Arlas lastbiler bliver grønnere: Vil køre på diesel af naturgas

Arla Foods begynder nu at køre på grøn diesel fra Shell i en del af sine lastbiler i København og på det øvrige Sjælland. Det er naturgas med navnet Shell GTL, som er lavet til flydende syntetisk brændstof. Det reducerer udslippet af partikler markant.

Arla Foods begynder nu at køre på grøn diesel fra Shell i en del af sine lastbiler i København og på det øvrige Sjælland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

GTL er på danske breddegrader et nyt brændstof, der bliver kaldt syntetisk diesel eller grøn diesel. Shell har bl.a. i Holland solgt det i omkring 10 år. Og nu satser det multinationale olieselskab via firmaet DCC Energi på at sælge det alternative brændstof til store og små danske industrikunder.

Første storkunde er Arla Foods, der nu dropper traditionel diesel i de 60 lastbiler, der hver dag leverer 1.000 tons mejeriprodukter til Københavns-området og byer på Sjælland.

Frem over vil mejeriselskabets biler køre på grøn diesel fra Shell, der er fremstillet på naturgas i stedet for råolie. Den syntetiske diesel, Shell GTL, er meget renere end almindelig diesel. GTL står for gas-to-liquids.

Ifølge Shell sænker brug af GTL partikeludledningen med op til 38 procent sammenlignet med almindelig diesel. Deruden reducerer det udledningen af andre skadelige stoffer som eksempelvis svovl. GTL er betydeligt renere og har en højere biologisk nedbrydelighed end almindelig diesel.

»Mange af vores lastbiler kører der, hvor der er flest mennesker og mest trængsel, og altså der, hvor vores biler udleder mest. Derfor sætter vi nu målrettet ind på at forbedre vores bykørsel ved at udskifte traditionel diesel med Shell GTL. På den måde kan vi være med til at bidrage til en forbedring af luftkvaliteten i de større byer på Sjælland,« siger Bo Svane, logistikdirektør i Arla Danmark.

Det er firmaet DCC Energi, der forsyner Arla med det nye brændstof.

»Shell GTL kan uden videre erstatte almindelig diesel og er derfor en oplagt genvej til grønnere transport. Effekten er størst, når brændstoffet bliver brugt i lastbiler og andre tunge køretøjer, der kører rundt i byerne. Derfor er Shell GTL og Arlas 60 lastbiler, som står for bydistributionen på Sjælland, et rigtigt godt match,« mener adm. direktør Christian Heise fra DCC Energi.

Mejeriselskabet har de senere år skiftet vognparken ud med miljøvenlige biler og skifte til alternative brændstoffer. På årsplan erstatter Arla 2,4 mio. liter diesel med GTL-brændstof som led i satsningen på grønnere transport.

»Det har reduceret vores CO2-udledning med næsten 15 procent. Muligheden for nu at skifte til brændstof, der væsentligt reducerer partikeludledning og udledning af andre skadelige stoffer kommer som en naturlig forlængelse af det arbejde,« siger direktør Bo Svane fra Arla.

For DCC Energi har allerede en række kunde, bl.a. entreprenører, havne og transportvirksomheder med egne tankanlæg, som gerne vil have en grønnere profil. Shell GTL er endnu ingen kæmpeforretning for firmaet, men DCC Energi satser på vækst i forretningen.