Arlas datterselskab bløder i kampen på det tyske marked

Foto: SCANPIX DENMARK

Omsætningen daler, og underskuddet stiger til vejrs hos Arlas tyske datterselskab. På det tyske marked presser magtfulde detailkæder Arlas millionforretning i knæ med brugen af såkaldte private label-produkter.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Arla Foods Deutschlands netop frigivne årsregnskab for 2016 står på røde tal. Omsætningen er faldet 1,1 mia. kr til 12,3 mia. kr., og underskuddet ligger nu på 1,3 mia. kr.

Forklaringen ligger først og fremmest i det tyske markeds salg af private label-produkter, som er varer, der sælges som kædernes egne varemærker. Med private label-produkter kan detailkæderne presse leverandører som Arla på priserne.

Ifølge Arlas koncerndirektør, Peter Giørtz-Carlsen, endte forhandlinger i maj 2016 med »historisk lave« priser på private label-leverancerne.

»Vi fik salgspriserne justeret op ved forhandlingerne i november 2016, men råvarepriserne på mælk blev ved med at stige, så vores salgspriser fortsat haltede bagefter. Det er den primære forklaring på det store underskud i vores tyske datterselskab i 2016,« siger Peter Giørtz-Carlsen til Jyllands-Posten.

Arla fusionerede i 2012 med det store tyske mejeriselskab Milch-Union Hocheifel. Det tyske selskabs omsætning kom overvejende fra slag af langtidsholdbar mælk og private label-produkter.