Arlas bøn til politikerne: Lav én stor lufthavn i Jylland

For Danmarks tredjestørste virksomhed, mejerigiganten Arla Foods, er det en møjsommelig opgave at skulle til udlandet. Udbuddet fra de tre jyske lufthavnene er for dårlig, og Arla ønsker sig i stedet én stor jysk lufthavn.

Danmarks tredjestørste virksomhed, Arla Foods, så gerne, at Jylland havde en central lufthavn med et bedre tilbud af afgange, end situationen er nu. Her er det et SAS-fly i Tirstrup-lufthavnen ved Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard

Skab én central og stor lufthavn i Jylland. Sådan lyder opfordringen fra Danmarks tredjestørste virksomhed, Arla Foods, der har sit hovedkontor i Viby uden for Aarhus. For hvor virksomheder i Københavns-området let kan komme til lufthavnen i Kastrup og vælge mellem et væld af afgange, så ser situationen noget anderledes ud i Jylland.

»Vi så jo egentlig helst, at man havde mod til at lave en samlet plan, som gjorde op med udfordringen i det jyske og fik lavet en samlet, storjysk lufthavn, hvor der er opbakning til det. Og hvis ikke man kan gøre det, så i det mindste sikre at der er god nok infrastruktur til, at man kan komme til lufthavnen let og billigt,« siger kommunikationsdirektør i Arla Foods, Kasper Ibsen Beck.

Som et test har Business.dk kigget på, hvor let det er at komme til London fra lufthavnene i Danmark på d. 27. februar - en ganske almindelig mandag. Der er ingen direkte afgange fra Aalborg, én fra Aarhus og seks fra Billund, mens der fra København er 29 direkte afgange til Storbritanniens hovedstad.

»De tre jyske lufthavne ligger og udpiner hinanden. Fra dem kan vi komme direkte til nogle få europæiske byer, men typisk skal vi igennem en hub, og det, synes vi, er ærgerligt. Vi tror, det er et resultat af en manglende, samlet luftfartsplan for Danmark,« siger Kasper Ibsen Beck

Arla Foods er en af de absolut største arbejdsgivere i det jyske med 7.000 arbejdspladser - heraf 1.500 i Viby J. Mejerikæmpen er ikke den første virksomhed, der lufter sine utilfredshed med luftfartssituationen vest for Lillebælt. Tidligere har vindmølleproducenten Vestas ytret sig i samme retning, og selskabet har rykket et større antal stabspladser til København - delvist på grund af de dårlige forbindelser fra lufthavnen i Aarhus.

»Vi har talt med borgmesteren (i Aarhus, red.) om problemerne. Jeg ved godt, at han ikke er ansvarlig for lufthavnen, men man er nødt til at gøre noget ved det, ellers risikerer man at miste endnu flere virksomheder og ansatte, der rejser meget og har behov for at komme hurtigt til Kastrup,« har bestyrelsesformand i Vestas, Bert Nordberg, tidligere sagt om problemet til Jyllands-Posten.

For øjeblikket diskuteres den stor opslåede luftfartsstrategi på Christiansborg, hvor erhvervslivets muligheder spiller en stor rolle. Det er nemlig vigtigt, at man kan komme frem og tilbage fra møder i udlandet, og dét temmelig hurtigt. Og dette krav er uafhængig af geografi.

»Behovet for at have den bedste mulige tilgængelighed ud til de store, internationale lufthavne er lige stort, uanset om man er en virksomhed i Jylland eller på Sjælland. Vi kan se, at vores medlemmer helt generelt efterspørger, at der også fra Jyllands er international tilgængelighed,« siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport,  »For at få den bedste tilgængelighed skal der være et tilstrækkeligt passagergrundlag, og det betyder, at det er svært at se for sig, at man inden for et relativt lille geografisk område kan have tre lufthavne, som kan have det samme udvalg af attraktive flyruter.«

Det er dog ikke alle jyske virksomheder, der tørster efter en central lufthavn. Fra Danfoss lyder meldingen, at nærheden til Hamborg er nok for den sydjyske virksomhed, mens nordjyske Bladt Industries er godt tilfreds med tilbuddet fra sin lokale lufthavn i Aalborg og den midtjyske pendant i Billund.

»Vi er glade for de mange forbindelser fra Aalborg til specielt København og Amsterdam. Aalborg Lufthavn har gjort et stort stykke arbejde for at være en attraktiv lufthavn for erhvervslivet i og omkring Aalborg. Jeg mener, at vi har to velfungerende centralt beliggende lufthavne i Jylland – Aalborg og Billund. Personligt benytter jeg mig af begge lufthavne. Billund har mange direkte forbindelser til større byer i Europa og Aalborg har mange daglige afgange til København og Amsterdam, samt et stigende antal direkte flyvninger til andre destinationer, som vi drager stor nytte af,« Jan Kjærsgaard, adm. direktør i Bladt Industries.