Verdens største producent af økologiske mejeriprodukter, Arla Foods, rykker i disse dage med fuld damp ind i butikker i De Forenede Arabiske Emirater og bejler til købedygtige forbrugeres gunst. Det sker med lancering af økologisk langtidsholdbar mælk. Der er tale om et fremstød, der er understøttet af massiv markedsføring.
Arla slog sidste år rekord med eksport til Mellemøsten på knap fire milliarder kr. Det var udelukkende konventionelle mejeriprodukter, der har gjort Mellemøsten til koncernens største vækstmarked uden for Europa.
Mejerikoncernen har valgt De Forenede Arabiske Emirater til at åbne for salg af økologiske produkter i Mellemøsten, i første omgang mælk og senere andre produkter, fordi regionens købedygtige forbrugere i stigende grad efterspørger sunde og naturlige fødevarer uden tilsætningsstoffer. Ambitionen er at sælge produkter under Arla-mærket for næsten 100 mio. euro eller omkring 740 mio. kr. i Mellemøsten og Nordafrika i 2022. Det siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, der er Arlas regionschef for Mellemøsten og Nordafrika.
I sidste uge begyndte Arla at distribuere økomælk i emiraterne, der i Mellemøsten ofte er »first movers« på forbrugertrends. I disse dage kan forbrugerne for første gang købe produkterne. Og i morgen markerer leverandører af mejeriprodukter i Dubai, hvor Arlas regionschef også har kontor, den årlige »World Milk Day«. Som led i markedsføringen inviterer Arla skoleelever, politikere og medier til at lære mere om økologisk landbrug.
Lanceringen af økologiske mælkeprodukter i emiraterne er del af Arlas ambitiøse strategi om at blive største leverandør af økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten og Nordafrika i 2020.
I begyndelsen af januar næste år lancerer Arla øko-varer i Saudi-Arabien og Qatar. Dernæst kommer turen til Kuwait og Oman, og måske Bahrain. Alene i Saudi-Arabien regner Arla med at komme ind med sine økovarer i et par tusinde butikker.
»I De Forenede Arabiske Emirater, hvor vi går efter at komme ind i 800 butikker, har vi observeret en generel stigende interesse for økologiske varer, især for frugt og grønt. Nu ser vi også de første økologiske butikker, cafeer og restauranter. Vi lancerer økologisk mælk, både fordi forbrugerne efterspørger det og for at få mere erfaring og viden om forbrugernes økologiske købsvaner,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.
I øjeblikket er Arla mest kendt i Mellemøsten for mejeriprodukter som Puck, der udgør 60 procent af koncernens salg, samt mærkerne Lurpak, Castello og Three Cows. De økologiske produkter under Arla-mærket bliver produceret på Esbjerg Mejeri.
Arla regner i år med at nå en vækst i sin samlede eksport til Mellemøsten på ni procent til 4,3 milliarder kr., hvor konventionelle produkter naturligvis vil udgøre det meste. Arla vil bruge syv til otte procent, måske mere, af omsætningen til markedsføring over de kommende tre til fire år. Og det er relativt mange penge, fastslår regionschefen i Arla.