Arla vil indtage danskernes køleskabe med 120 nye produkter

Efter flere års salgsnedgang introducerer den nye danske Arla-direktør, Tomas Pietrangeli, en bølge af nye produkter, der skal vende skuden for den danske mejerigigant.

Foto: NIels Ahlmann Olesen. Arla introducerer minimum 120 nye produkter i løbet af 2015
Læs mere
Fold sammen

Det skal være slut med mange års salgsnedtur i Danmark. Arla lancerer i løbet af i år mindst 120 nye produkter, der skal sikre, at den danske mejerikoncern igen indtager danskernes køleskabe.

Det skriver Børsen.

For et halvt år siden blev direktør Thomas Pietrangeli sat i spidsen for Arlas afdeling Consumer Denmark, der med en omsætning på omkring syv milliarder kroner sidste år udgør omkring 10 procent af koncernens samlede omsætning. Han skal være med til at få danskerne til at tage flere af Arlas produkter med hjem i indkøbsposen.

»Vi skal sælge flere varer i Danmark, så vi har skruet op for innovationen og for vores investering i markedsføring. I en årrække er salget faldet med omkring en halv procent i snit om året. Det skal vendes, så vores volumen stiger med et par procent årligt. Der kommer nyt allerede her i andet kvartal, og målt i mængder vil vi få vækst i år,« siger Thomas Pietrangeli til Børsen.

Han vil ikke fortælle, hvilke nye produkter der er tale om, men han peger på, at salget af sukkerreduceret yougurt er steget, og danskerne har efterhånden taget godt imod produktet skyr. Den mælkebaserede proteindrik Protino blev lanceret for nyligt til ældre, der ikke har den store appetit, og produktet sælges på apoteket i stedet for gennem Arlas traditionelle salgskanaler i detailhandlen.

Danskerrnes forbrug af mejeriprodukter er generelt blevet mindre de seneste år. Danskerne drak gennemsnitligt 97 kilo sødmælk, letmælk, skummetmælk og andre af Arlas mælkeprodukter omkring år 2000. Det tal er faldet og er senest opgjort til 88 kilo per dansker i 2013.