Arla venter massiv vækst i Kina og syd for Sahara

Foto: Henning Bagger. Arla mælkeprodukter.
Læs mere
Fold sammen

Efter mange års hård kamp, har Arla for alvor fået gang i salget til lande som Kina, Nigeria, og Bangladesh, der tegner sig for de i særklasse højeste vækstrater. I første halvdel af 2017 er eksporten til de eksotiske markeder steget med 30 pct.

Det skriver Jyllands-Posten.

Udviklingen har givet anledning til en opjustering i selskabets forventninger, der nu ser frem til en samlet vækst i hele 2017 i Sydøstasien på 45 pct., svarende til 1,7 mia. kr.

»Det har taget sin tid for alvor at få gang i salget til Kina og de andre vækstmarkeder i Asien, men nu ruller det. Der er fin vækst i salget til food-service, og vores salg af varer via nethandel vokser eksplosivt og tegner sig nu for 55 pct. af vores samlede omsætning i Kina,« fortæller Arla Foods koncerndirektør Tim Ørting Jørgensen til Jyllands-Posten Erhverv.

Arla har også høje forventninger til de afrikanske lande syd for Sahara, hvor salget ventes at stige med 60 pct.

Det nye globale udsyn skyldes, at Arla har oplevet hård priskonkurrence på de europæiske markeder, der også er præget af lav vækst.

/ritzau/FINANS