Arla tøver med kartoner til blinde

Aldrig mere ymer i sutteflasken eller yoghurt i kaffen. I hvert fald ikke hvis det står til minimejeriet Thise, der nu vil indføre blindskrift på samtlige mælkeprodukter, som mejeriet sælger på de klassiske mælkekartoner.

Siden efteråret 2004 har Thise præget de mange små knopper på kartonerne med skummetmælk, minimælk, letmælk og sødmælk, men nu kommer turen til resten af sortimentet, skriver Urban.

»Vi har fået utrolig mange positive tilbagemeldinger efter vi satte blindskrift på mælken. Selvfølgelig først og fremmest fra de blinde, men også normalt seende roser initiativet. Derfor sætter vi nu blindskrift på alle vores mejeriprodukter på papkartoner, så det bliver helt umuligt at tage fejl af indholdet,« siger salgschef i Thise, Mogens Poulsen, der oplyser, at det kun koster et engangsbeløb på i alt cirka 100.000 kroner at få blindskrift på samtlige kartoner.

I Dansk Blindesamfund glæder tilgængelighedskonsulent Michael Jensen sig.

»Det hjælper naturligvis blinde mennesker enormt at få blindskrift på kartonerne. Behovet er jo helt indlysende, især når kartonernes indhold er forskelligt, men emballagen den samme. Så det er klart, at vi håber, at eksempelvis Arla vil gøre det samme som Thise,« siger Michael Jensen.

Men det er ikke sikkert, at de cirka 25.000 blinde og svagsynede danskere får samme værdifulde hjælp fra mejerigiganten og millardforetagendet Arla, der sidder tungt på det danske marked.

»Det lyder som en god ide, og det er da noget vi overvejer. Men det afhænger af, hvor meget der skal ændres ved maskinerne, og samtidig skal det heller ikke være noget, der kommer til at koste ekstra for de øvrigt forbrugere. Så jeg kan ikke sige, om vi beslutter at gøre det,« siger marketingchef i Arla, Jesper Friis.

Kilde: Urban