Arla taber op mod en milliard kroner i Tyskland

Mejerigiganten har i 2015 haft et underskud på næsten 1 mia. kr. i Tyskland, afslører svensk landbrugsmedie. I 2014 var underskuddet det halve.

Pengene vælter ud af Arlas store tyske datterselskab, Arla Foods Deutschland GmbH. I 2015 kom selskabet, der kæmper med store problemer på det tyske marked, ud med et underskud på 132 mio. euro eller 981 mio. kr.. Året før var tabet ligeledes meget stort, næsten 490 mio. kr.

Det afslører det svenske landbrugmedie ATL.se.

»2015 har været et specielt år med store overskudsmængder af mælk, eftervirkninger af den russiske embargo og kvoternes ophævelse. Og det har selvfølgelig sat sig i priserne på det tyske marked. Derudover er Tyskland et land med store discountandele i detailhandlen og store private label-andele, og det er de ting, som både vi og vores konkurrenter har set effekterne af i både 2015 og 2016,« siger direktør Peter Giørtz-Larsen, der er chef for Arla i Europa til danske Landbrugsavisen.dk.

Han forklarer, at Arlas brands tjener flere penge i det tyske selskab, f.eks. er skyr blevet en vigtig del af forretningen.

»Men det ændrer jo ikke ved, at når man kommer ind i et år, hvor der er så stort et pres, så sætter det sig i et meget konkurrencepræget marked. Det har vi været ramt af især i Tyskland, men også på andre markeder,« siger Peter Giørtz-Larsen.

Han ønsker ikke at fortælle om 2016-resultatet i Arla Foods Deutschland GmbH, men erkender, at Arla fortsat har problemer på det tyske marked.

Arla Foods Deutschland omfatter alene salget i Tyskland. Arla har således vækst i eksporten fra Tyskland til Asien og Afrika, men den er ikke med i 2015- og 2016-opgørelserne med de store underskud.

Den tyske Arla-virksomhed er næsten lige stor som Arlas svenske datterselskab, der er næststørst efter det britiske, mens det danske er fjerdestørst.