Arla satser stort i Rusland

Mejerigiganten Arla Foods øjner nu store muligheder for vækst i Rusland.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver dagbladet Børsen.

Andelsselskabet voksede sidste år markant på markedet, der huser flere end 140 mio. forbrugere.

Nu lægges der planer for at bygge eller købe et mejeri til lokal produktion af ost eller friskmælk. Derudover satses der på markant større eksport af Lurpak til Rusland.Arla Foods øgede sidste år omsætningen i Rusland til ca. en halv mia. kr.

Målt i den lokale valuta rublen er væksten i omsætningen på 62 pct., mens væksten i volumen er på godt 55 pct. Det skal nu bruges som springbræt til ny vækst, og det kræver, at man har sin egen produktion i Rusland.

»Vi har et ønske om at vokse i Rusland. Vi har bevist over for os selv, at vi kan vokse, og det får os til at kigge efter andre muligheder i landet,« siger Andrew Simpson, der er koncerndirektør i Arla med ansvar for mejeriets aktiviteter i Spanien, Grækenland, Polen og Rusland.

»Det oplagte næste skridt er at starte produktion i Rusland, fordi vi vil være en stor spiller på markedet på længere sigt. Vi har ikke taget beslutningen endnu, men generelt er det sådan, at det er nemmere at købe noget end at bygge en virksomhed op fra grunden,« siger Andrew Simpson.

Arla lancerede for nylig den største investeringsoffensiv i virksomhedens historie på 1,8 mia. kr. Rusland er ikke en del af det budget. Trods hårdt gældspressede andelshavere forsikrer Arlas topchef Peder Tuborgh, at der er penge også til at købe op for i Rusland.

Det dansk-svenske andelsselskab budgetterer i år med vækst i Rusland på 15-20 pct. Efter i 2009 at have skruet op for markedsføringen af fetaosten Apetina samt af Castellomærket kommer turen i år til at få mere Lurpak-smør ud i de russiske køleskabe.