Arla sætter fart i kæmpeinvesteringer

Mejeriselskabet vil i år investere omkring 2,5 mia. kr. i virksomhedens produktionsanlæg for at styrke koncernens strategi om at producere flere varemærkeprodukter.

Arkivfoto. Over halvdelen af de penge, som Arla bruger på at forbedre sine mejerier i år, investeres i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

De er ikke fedtede med at bruge penge i Arla Foods. Med en samlet investering i år på omkring 2,5 milliarder kr., dvs. næsten 50 procent mere end sidste år, vil mejeriselskabet føre én af sine største investeringsplaner i selskabets historie ud i livet.

De fleste investeringer, hvor 1,3 milliarder kr. bliver i Danmark, er opgraderinger, der vil øge lønsomheden på de produkter, der sælges i Tyskland, Storbritannien, Danmark, Sverige, Holland og Finland. Hertil kommer investeringer i produktionsanlæg, der leverer mejeriprodukter til Arlas vækstmarkeder uden for EU.

»Med investeringerne fortsætter vi vores bestræbelser på at nå målene i vores Strategi 2020 om at flytte mere mælk fra industriprodukter til varemærkeprodukter og forbedre lønsomheden for vores ejere. Man vil se Arla indtage en endnu stærkere position på markedet som det innovative landmandsejede mejeriselskab, der leverer velsmagende, naturlige mejeriprodukter, der hjælper folk til at træffe sunde valg. Det er det vigtigste fokus for disse investeringer,« siger Peder Tuborgh, Arlas adm. direktør.

Danmark Protein i Videbæk i Vestjylland, som fremstiller protein, laktose og andre værdiforædlede vallebaserede ingredienser til den globale fødevareindustri, er det Arla-produktionsanlæg, der modtager den største samlede investering i 2017, nemlig cirka 210 mio. kr.

»En af ambitionerne i vores Strategi 2020 er at blive globalt førende inden for naturlige valleingredienser til fødevareproducenter i en lang række kategorier - fra bageriprodukter, drikkevarer, mejeriprodukter og is til medicinske ernæringsprodukter og spædbørns- og sportsernæring. Vores investeringer i Denmark Protein er afgørende for at nå dette mål, og det vil hjælpe os med at bygge videre på en allerede solid og lønsom del af Arlas forretning,« siger Povl Krogsgaard, viceadm. direktør og ansvarlig for Arlas globale produktionskæde.

Smøreost og flødeost er en produktkategori med høj prioritet for Arla. Virksomheden vil udbygge sine i markedspositioner i denne kategori i Nordeuropa, Mellemøsten og USA ved at investere mere end 84 mio. kr. i virksomhedens flødeostmejeri i Holstebro.