Arla ramt af faldende mælkepriser

Markant fald i Arlas omsætning efter faldende priser på mælk. Det lykkedes dog for mejerikoncernen at hive et solidt overskud hjem.

Markant fald i Arlas omsætning efter faldende priser på mælk. Det lykkedes dog for mejerikoncernen at hive et solidt overskud hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Arlas omsætning i 2016 faldt med 6,8 procent til 9,57 milliarder euro viser årsregnskabet fra den danske mejerigigant.

»Det er et direkte resultat af lavere salgspriser på det globale marked som følge af de store mælkemængder i Europa i den første halvdel af 2016 samt ugunstige valutakurser,« skriver Arla i årsregnskabet.

Trods den faldende omsætning hiver Arla dog et overskud hjem på 356 millioner euro.

Mejeribranchen har været præget af faldende mælkepriser i de første otte måneder af 2016 på grund af en overforsyning af mælk i særligt Europa. I de efterfølgende måneder faldt mælkeforsyningen markant, hvilket forårsagede prisstigninger.

De faldende mælkepriser i 2016 har været hårde mod Arlas mejerister, men Arla har i den otte måneders periode haft succes med at hæve acontoprisen på mælk, som er råvareprisen inklusiv forskellige tillæg. I pressemeddelelsen siger Peder Tuborgh, som er CEO i Arla Foods:

»Vores strategi for 2020 har guidet forretningen i 2016, hvor vi har forsøgt at afbøde virkningerne af det ekstremt svingende marked i Europa. Vi har mere end nogensinde før fokus på at udvikle vores brands og kategorier samt geografiske markeder, og det er lykkedes os at styrke vores markedsandele i mange af vores strategiske vækstregioner uden for EU.«

På trods af den faldende omsætning er Arla optimistiske for året 2017, og forventer, at omsætningen vil stige i løbet af året. Omsætningen vil ifølge Arla blive hjulpet på vej af den stigende interesse for varemærkeprodukter samt stigende globale priser.

»Vi er overbeviste om, at den forbedrede kvalitet af vores forretning samt vores Good Growth 2020-strategi giver os et gunstigt udgangspunkt og vil sikre, at vi er klar til at udnytte det fulde potentiale, i takt med at markedet udvikler sig og bliver stadig mere globalt i 2017. Vi vil se Arla indtage en endnu stærkere markedsposition som et innovativt mejeriselskab, der leverer naturlige og sunde fødevarer til forbrugere og kunder over hele verden,"«siger Peder Tuborgh i pressemeddelelsen.