Arla opsluger nordtysk mejeriselskab

Arla Foods fusionerer med nordtysk mejeri i forsøget på at blive meget større på det tyske marked.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu skal der snart snakkes tre forskellige sprog i ledelsen af mejerikoncernen Arla Foods. Det bliver dansk, svensk og som det nye - tysk.

Det skyldes, at andelshaverne - de mælkeproducerende landmænd i både dansk-svenske Arla Foods og i det nordtyske mejeri Hansa-Milch - onsdag besluttede at fusionere.

En afstemning blandt både tyske og danske andelshavere gav praktisk talt total opbakning til fusionen. I Danmark var opbakningen 100 procent, i Tyskland 96 procent, oplyser Arla.

Det tyske mejeri, der målt på produktion ligger på under en tiendedel af Arlas, kommer nu til at indgå i den skandinaviske mejerikoncern. Fusionen skal dog afvente en endelig godkendelse fra EU's konkurrencemyndigheder.

Tyskerne får en enkelt plads i den 18 personer store bestyrelse og fem pladser i repræsentantskabet med i dag 150 medlemmer.

Fusionen med Hansa-Milch er den første knopskydning i Arla, hvor man indrager udenlandske landmænd i ledelsen, siden det daværende MD Foods gik sammen med Arla.

Arlas store britiske forretning foregår uden, at landmændene her direkte er repræsenteret i mejeriets ledelse.

Hansa-Milch med 670 andelshavere (Arla har 7200) har to mejerier i Nord- og nordøsttyskland, og formålet med fusionen er for Arla at komme i top-3 blandt mejerierne på det tyske marked og i det hele taget skabe et marked med 250 millioner mennesker i Nordeuropa og Storbritannien. /ritzau/