Arla opjusterer forventninger med 250 mio. kroner

Arla Foods tjente i første halvår af 2010 697 mio. kroner ud af en omsætning på 23,8 mia. kroner. Selskabet opjusterer forventningerne til helåret, men forventer svært efterår.

Arla Foods tjente i første halvår af 2010 697 mio. kroner. Det får nu koncernen til at opjustere forventningerne til hele året. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Højere priser på verdensmarkedet, positiv valutaudvikling samt fokus på omkostninger. Det giver Arla Foods som forklaring på, at koncernen i årets første seks måneder har været i stand til at øge den løbende udbetaling til sine andelshavere og samtidig præsentere et resultat på 697 mio. kroner. Det er over dobbelt så meget som i samme halvår 2009, hvor halvårsresultatet lå på 263 mio. kroner.

Læs også: Arla vil være seks gange større i Kina

"Arla Foods har haft et godt halvår, hvor vi har hævet mælkeprisen til vores ejere tre gange. Sidste års omfattende spareprogram har trimmet forretningens omkostninger, og vi har formået at fastholde det lave omkostningsniveau fra 2009. Regnskabet viser, at vores udgangspunkt for vækst er solidt, og på den baggrund er det et tilfredsstillende regnskab," siger koncernfinansdirektør i Arla Foods, Frederik Lotz.

For hvert kilo mælk, som de danske og svenske andelshavere har leveret til selskabet i første halvår i 2010, har Arla skabt en indtjening til andelshaverne på 2,37 kr. I 2009 var det tal på 2,14 kr.

Læs også: Arla bygger supermejeri for 1.4 mia. kroner

"Overordnet set er det et tilfredsstillende halvårsregnskab. Vi opretholder en god markedsposition på vores største markeder i Storbritannien, Sverige og Danmark, og vi kan konstatere, at en del af væksten i første halvår også er skabt af eksterne faktorer, som f.eks. positiv valutaudvikling på bl.a. den amerikanske dollar. Vi oplever fortsat god vækst på markeder som bl.a. Rusland, Kina og Mellemøsten, og i det hele taget kan vi se et stærkt potentiale for yderligere vækst i de kommende år på en række af vores nøglemarkeder," siger Frederik Lotz.

Arla Foods opjustererer samtidig forventningerne til årets resultat - hvor koncernen nu forventer at tjene 1.2 mia. kroner mod tidligere udmeldt 950 mio. kroner. Dermed sigter koncernen mod at nå et årsresultat, der udgør 2,5 procent af omsætningen. Hidtil har Arla haft to procent som mål.

Læs også: Arla-ost er tilbage i Mellemøstens butikker - efter Muhammedkrisen

Selvom både omsætning og indtjening steg i første halvår, så vurderer Arla, at andet halvår bliver udfordrende, for det aktuelle prisniveau på slag af smør, ost og mælkepulver til industrien forventes ikke at holde året ud.
"En afgørende faktor bliver, hvordan forbrugertilliden udvikler sig. De europæiske forbrugere har stadig ikke kastet den økonomiske krise af sig – mange viser stadig tilbageholdenhed og foretrækker discountprodukter frem for mærkevarer, og det sætter sit præg på indtjeningen," siger Frederik Lotz.