Arla når over 50 milliarder i 2011

Arla Foods ser positivt på udviklingen i 2011. Det viser koncernens forudsigelse for 2011, der netop er godkendt af bestyrelsen. Omsætningen vil nå 51,8 mia. kroner.

Peder Tuborgh, admistrerende direktør for Arla, tror på stærk vækst i 2011. Fold sammen
Læs mere
Foto: Casper Christoffersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mere vækst, øget innovation og strategisk markedsføring samt øget effektivitet. Det er tre områder, som Arla’s ledelse har fokus på i 2011.


Arla’s bestyrelse har i denne uge godkendt de økonomiske rammer for koncernen i 2011. Dermed er der nu sat beløb på årets investeringer, og ledelsen har fremlagt sine aktuelle forventninger til koncernens udvikling i år.



De aktuelle forventninger til 2011 er en nettoomsætning på 51,8 mia. kroner og en Arla-indtjening på 270 øre pr. kg. mælk (sammenlignet med ca. 248 øre pr. kg. i 2010). Arlas resultat for 2010 forligger endnu ikke, men set i forhold til 2009 er der tale om en massiv fremgang. Dengang nåede omsætningen 46,2 mia. kroner.
”Verden omkring os ændrer sig hurtigere end nogensinde før, og det er blevet sværere at se et helt år frem i tiden. Men vores mål for 2011 er klar; indtjeningen til vores ejere skal ligge højt, og vejen dertil går gennem vækst. 2011 bliver et år, hvor Arla for alvor får mulighed for at skrue op for omsætningen gennem joint-ventures, opkøb og generel fremgang på vores vækst- og kernemarkeder,” siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Det er dog ikke kun opkøb og nye forretningssamarbejder, der skal skabe væksten i 2011. Arla’s tre globale varemærker skal desuden øge den nuværende forretning.



”Vi har godkendt et ambitiøst marketing-budget, der skal videreføre udviklingen af vores tre globale varemærker. Allerede i år går vi efter at øge omsætningen på Arla-brandede produkter samt Lurpak og Castello med to-cifrede procentsatser globalt,” siger Peder Tuborgh.

Disse forventninger bygger på den nuværende forretning. Eksempelvis er den foreslåede fusion med det tyske andelsselskab Hansa Milch ikke indarbejdet.

Arla Foods forventer i 2011 at investere lige omkring to milliarder kroner i henholdsvis modernisering af eksisterende anlæg og påbegyndt opførelse af et nyt supermejeri ved London.