Arla lider på eksportmarkederne

Den danske mejerisektor er ekstremt eksportfokuseret. Derfor rammer den globale krise Arla Foods ekstra hårdt.

Foto: Sigrid Nygaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Arla Foods senere i dag gør sin omfattende spareplan officiel, sker det på baggrund af et hårdt presset eksportmarked.

Det vurderer Leif Nielsen, cheføkonom i Landbrugsraadet. Han mener, at Arlas krise for en stor del er uden for selskabets egen indflydelse:

»For Arla Foods er er eksportmarkederne enormt afgørende. Og her må man bare konkludere, at konjunkturerne bestemt ikke er med Arla. Mælkeprisen er enormt følsom over for udbud og efterspørgsel, og derfor tilpasser priserne sig meget dramatisk i negativ retning, når der er overudbud, og i positiv retning, når der er mangel på udbud. Lige for tiden ser vi et overudbud på det globale mælkemarked, og derfor er Arlas indtjening under hårdt pres,« siger Leif Nielsen.

Højværdiprodukter hårdt ramt
Arla Foods har ellers været i stand til at holde sin indtjening oppe i længere tid end mange af konkurrenterne. En af Arlas største konkurrenter på det globale marked, det new zealandske mejeriselskab Fonterra, har igennem det seneste halve år været ude med store besparelser og nedjusteringer. Nedjusteringer, der indtil videre klart har overgået Arla Foods.

Det skyldes primært, at Fonterra - i modsætning til Arla Foods - har satset meget hårdt på mælkepulvermarkedet. Et lavprismarked, der er fuldstændig kollapset siden efteråret.

I modsætning til Fonterra har Arla Foods satset mere på højprisprodukter - såkaldt forædlede produkter, der omfatter smør, fløde, økologi og ost. Disse produkter har været i stand til at holde indtjeningen oppe hos Arla Foods langt hen af vejen.

Men siden årsskiftet er også de forædlede produkter styrtet ned i værdi som følge af finanskrisen, og det er altså sandsynligvis den udvikling, der nu tvinger Arla Foods ud i en fyrings- og sparerunde.

Kan blive værre
I Landbrugsraadet frygter man, at man endnu ikke har set de værste konsekvenser af den økonomiske krise:

»Netop fordi Arla Foods, men også det øvrige danske landbrugserhverv, er så stærkt orienteret mod eksportmarkederne, frygter vi meget, at man fremover vil se flere protektionistiske tiltag på forskellige marked. Det vil ramme den danske fødevareeksport meget hårdt, og vi kan ikke understrege nok, at man fra politisk hold må gøre alt for, at protektionismen ikke får lov til at brede sig,« siger Leif Nielsen fra Landbrugsraadet.

Arla Foods afsatte i 2008 18.7 procent af deres produkter på det danske marked, 21,2 procent i Sverige, 26,8 procent i Storbritannien, 17,7 procent i øvrige EU-Lande og 15.4 procent på det globale marked.