Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Arla, der placerer sig som nummer syv på ranglisten over de største mejerier i verden, giver den nu mere gas i Latinamerika.
Troen på, at det er i Mexico og andre lande i Latinamerika, at nogle af de gode forretninger i fremtiden kan gøres, er så stor i Arla, at selskabet med nye lanceringer af produkter og et nyt regionalt salgskontor i Mexico City øger sit fokus på Latinamerika.
Forbrugere i Mexico og de omkringliggende markeder skal købe flere produkter fra Arla og være med til at bringe danske og nordeuropæiske mælkeproducenter ud af den aktuelle økonomiske krise.
Arla øger derfor markedsføringen i Latinamerika, hvor især salget af ost er vokset eksplosivt i Mexico. Det sker i kølvandet på, at Arla i sin globale strategi først og fremmest har skruet op for blusset i Kina og Sydøstasien, Mellemøsten og Afrika.
Med nye produktlanceringer og det nye regionale salgskontor i Mexico City, som skal servicere andre nærliggende markeder, lægger Arla op til en langsigtet vækst i Mexico. Sidste års omsætning på 520 millioner kroner i regionen ventes at stige med 20 procent i år til 630 mio. kr.
»Mexico er et af de lande, der har størst underskud af mælk. Landet er nødt til at importere omkring 30 procent af den mælk, der er behov for i mejeriindustrien. Vi har næsten tredoblet vores omsætning i Mexico på ét år, og det er kun begyndelsen. Frem til 2018 regner vi med at øge omsætning i hele Latinamerika fra 520 mio. kr. til det dobbelte. Vi tror således på, at der på markederne i Latinamerika kan sælges 4.-5.000 ton ost og Lurpaksmør om året,« siger Finn Hansen, Executive Vice President og koncerndirektør.
Den internationale mælkepris har siden sommeren 2014 har taget et styrtdyk og betydet, at Arlas afregning til 13.500 mælkeproducenter er i bund. Samtidig har EU afskaffet mælkekvoterne, så der intet loft er på, hvor meget mælkeproducenterne kan producere.
Som led i Arla Foods strategi om at vælge og udvikle nye markeder uden for EU, hvor Arla kan etablere langsigtede varemærker baseret på mælk fra sine leverandører og ejere, ekspanderer mejerikoncernen globalt for at øge Arlas og dermed leverandørernes indtjening.
Tacos, quesadillas og fajitas er nogle af de mest populære retter i Mexico, og så indeholder de ost. Men mejeriindustrien i landet med en befolkning på 123 millioner mennesker har svært ved at levere tilstrækkeligt med ost og andre mejeriprodukter til den hastigt voksende befolkning. Mexico er et af de lande i verden, der er nødt til at importere mest mælk for at dække sit behov. I Mexico har Arla fokus på de store byer med over en halv million indbyggere. De største er Mexico City, Monterrey og Guadalajara.
I mange år har Arla været en mindre aktør i Mexico og primært solgt blåskimmelost og hvid ost. Sidste år lancerede selskabet Gouda- og Havarti-ost og øgede salget af Lurpaksmør gennem omfattende reklamekampagner. I 2016 venter selskabet at lancere mælkepulver til børn, siger Janus Skøt, der er leder af Arlas regionale kontor i Mexico City, der blev åbnet i 2013.
Som en del af fusionen med det belgiske mejeri EGM Waldhorn er Arla også blevet medejer af Brasiliens største mejeri, Vigor. Arla har ligeledes etableret et nyt jointventure selskab, som skal øge salget i Australien. Og udsigten til, at det ikke mindst er i Kina og Sydøstasien, at der kan tjenes penge, fik i marts Arla til at etablere et regionalt hovedsæde i Kuala Lumpur i Malaysia. I Kina og Sydøstasien regner Arla med, at omsætningen i løbet af fem år vokser til godt 7,5 milliarder kr.