Arla jagter nye kunder i Asien efter russisk boykot

Ruslands boykot af fødevarer fra EU tvinger Arla Foods til at jagte nye kunder i nye markeder, bl.a. i Indonesien og Filippinerne.

»Det er klart, at når vi efter høje priser oplever kraftige prisfald i markederne som følge af en svagere efterspørgsel i Kina, og et Rusland, der har lukket for importen, så vi mærke vi det...,« siger koncerndirektør i Arla, Jais Valeur. Fold sammen
Læs mere
Foto: SCANPIX DENMARK
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arla Foods satser nu på at få skub i salg af bl.a. billigt mælkepulver til asiaterne, araberne og sydamerikanerne.

Det er de drastiske fald i de globale priser på mælkeprodukter, der har fået Arla til at jagte nye kunder på nye markeder. Og det er kunder, der forhåbentlig er villige til at købe billigere mejeriprodukter fra ét af verdens største mejeriselskaber. Prisfaldet er en direkte følge af Ruslands boykot af produkter fra EU og en mindre efterspørgsel fra Kina.

Arla vil dermed ikke gøre brug af EUs tilbud om hjælp til privat oplagring af mælkepulver, smør og ost i tre til syv måneder, der netop kommet efter Ruslands boykot af mejeriprodukter fra EU. 

»Som det ser ud nu, så kommer vi ikke til at benytte os af oplagring af mejeriprodukter. Vores styrke er, at vi kan omdirigere produkterne til det russiske marked og ændre mikset af produkter for at sælge dem i Sydøstasien, Mellemøsten og Latinamerika. Prisfaldene åbner for ny efterspørgsel. Når priserne på falder, kommer der nye kunder på markedet,« siger Jais Valeur, koncerndirektør i Arla.



Sidste år afsatte Arla varer til Rusland, primært ost, for knap én milliard kr. Arlas globale salgsorganisation er i de seneste uger gået på charmeoffensiv på nye markeder i Sydøstasien, bl.a. Filippinerne og Indonesien.  

»Det er klart, at når vi efter høje priser oplever kraftige prisfald i markederne som følge af en svagere efterspørgsel i Kina, og et Rusland, der har lukket for importen, så vi mærke vi det. På den korte bane vil Arla bl.a. prøve at afsætte mælkepulver i Sydøstasien. Det sker bl.a. ved, at vi lægger vores produktion af ost om til produktion af mælkepulver,« siger Jais Valeur.



Ruslands regering indførte først i august en omfattende boykot mod  ødevarer fra Europa. Reaktionen kom efter EUs sanktioner mod Rusland for annekteringen af Krim og den russiske støtte til oprørsbevægelserne I det østlige Ukraine. Den russiske aktion har stoppet for import af mejeriprodukter, kød, frugt og grøntsager fra EU. Rundt regnet 10 procent af EUs fødevareeksport til en værdi af 82 milliarder kr. gik sidste år til Rusland. I 2013 eksporterede europæiske mejerier 260.000 ton ost til russerne. 

Direktør Jais Valeur siger, at EU's tilbud om støtte til oplagring af mejeriprodukter især hjælper mindre østeuropæiske mejeriselskaber, der har haft en stor eksport af bl.a. ost til Rusland.