Arla indtager Mexico

Arla åbner nyt hovedkontor i Mexico, hvorfra man vil friste landets hastigt voksende middelklasse med danske nichemejeriprodukter. Hos Arla forventer man, eksportfremstødet kan tredoble deres salg i Mexico.

Arla åbner nyt hovedkontor i Mexico Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

De danske fødevarerproducenter kigger i stigende grad mod Mexico. I disse dage besøger en dansk eksportdelegation med blandt andet Kronprinseparret og sundhedsminister Astrid Krag (SF) landet for at se nærmere på mulighederne for at fremme dansk salg af fødevarer i Sydamerika.

Og når delegationen runder hovedstaden Mexico City, kommer de måske forbi Arlas store eksportssatsning. Et nyt hovedkontor der åbner i denne uge, hvorfra man forventer at indtage det mexicanske marked gennem landets voksende middelklasse.

Steffen Andersen, der er Senior Vice President hos Arla, har svært ved at skjule sin begejstring over den sydamerikanske satsning i landets hovedstand og har høje forventninger til det nye hovedkontor.

"Dem med den mest købekraftige økonomi bor i Mexico City, og her har vi en intention om at udnytte det store kundegrundlag, hvor indkomsten vokser. Vi kan allerede nu se, at mexicaneren har vist stor interesse for især vores nicheprodukter som smør og oste," siger Steffen Andersen.

Hos Landbrug & Fødevarer betegner man også Mexico som et interessant land for danske virksomheder på grund af deres hastigt voksende middelklasse, der i fremtiden vil bruge flere penge på fødevarer. I 2020 forventes den mexicanske økonomi at have indtaget en 10. plads på listen over verdens mest købekraftige økonomier målt i forhold til BNP i PPP termer.

Samtidig tilhørte over 50 procent af den mexicanske befolkning i 2005 middelklassen, hvilket gør Mexico til et af de lande i Latinamerika med den største middelklasse. I 2030 forventes middelklassen at have vokset sig over 80 procent, med en befolkning på godt 120 millioner mennesker.

Og derfor tør Arla godt have store ambitioner. Alene på smørmarkedet, spår mejeriproducenten, at de kan tredoble deres salg i Mexico i løbet af de næste par år fra 400 tons til 1500 tons smør. Steffen Andersen fortæller desuden, at man på længere sigt forventer at sive ud i resten af Mexicos mindre byer og udvide Arlas aktivitet.