Arla i seng med fjenden i Kina

Den franske mejerigigant Danone køber sig ind i det store kinesiske mejerikoncern Mengniu og bliver dermed medejer sammen med Arla.

Foto: CHARLY TRIBALLEAU
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mejerigiganterne Arla og Danone plejer normalt at konkurrere indædt på det europæiske marked, men i Kina kommer det fremover til at forholde sig anderledes. For godt et år efter, at Arla købte sig ind i det store kinesiske mejeri Mengniu, så har Danone købt sig ind i selvsamme mejeri og indgået et strategisk partnerskab om distribution på linje med Arla, skriver Bloomberg.

Danone, som er mest kendt for yoghurt og Evian-vand, investerer omkring 325 millioner euro i det kinesiske partnerskab, hvilket vil give selskabet en indirekte ejerandel på omkring fire procent, men med henblik på at øge ejerandelen.

Danone vil primært samarbejde med Mengniu om yoghurt, mens Arla fortrinsvis samarbejder omkring produktionen af mælkepulver. Af samme årsag hilser Arla Danone velkommen.

»Arla byder Danone velkommen som Mengnius partner i den lokalt producerede, afkølede yoghurt-kategori. Sammen med vores initiativer i Arla/Mengnius mælke-teknologi-center i Beijing er vi sikre på, at Danones engagement i Mengniu vil fremme forbrugernes tillid i de lokalt producerede mejeriprodukter til gavn for alle spillere i det kinesiske mejerimarked,« siger Finn S. Hansen, vicepræsident i Arla Foods og medlem af bestyrelsen for Mengniu.

Forøget forbrugertillid til Mengniu kan der blive hårdt brug for. For under to måneder siden erkendte en af selskabets chefer, at selskabets indtjening lå  underdrejet på baggrund af en række "hændelser" omkring manglende fødevaresikkerhed.