Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Danone, som er mest kendt for yoghurt og Evian-vand, investerer omkring 325 millioner euro i det kinesiske partnerskab, hvilket vil give selskabet en indirekte ejerandel på omkring fire procent, men med henblik på at øge ejerandelen.
Danone vil primært samarbejde med Mengniu om yoghurt, mens Arla fortrinsvis samarbejder omkring produktionen af mælkepulver. Af samme årsag hilser Arla Danone velkommen.
»Arla byder Danone velkommen som Mengnius partner i den lokalt producerede, afkølede yoghurt-kategori. Sammen med vores initiativer i Arla/Mengnius mælke-teknologi-center i Beijing er vi sikre på, at Danones engagement i Mengniu vil fremme forbrugernes tillid i de lokalt producerede mejeriprodukter til gavn for alle spillere i det kinesiske mejerimarked,« siger Finn S. Hansen, vicepræsident i Arla Foods og medlem af bestyrelsen for Mengniu.
Forøget forbrugertillid til Mengniu kan der blive hårdt brug for. For under to måneder siden erkendte en af selskabets chefer, at selskabets indtjening lå underdrejet på baggrund af en række "hændelser" omkring manglende fødevaresikkerhed.