Arla i milliardaftale med Starbucks

Den amerikanske kaffegigant Starbucks vil sælge iskaffe til europæerne og har valgt Arla som strategisk partner.

Fremover bliver det muligt at købe drikkeklare iskaffer fra Starbucks - og det bliver danske Arla, der skal producere og distribuere drikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: MATTHEW CAVANAUGH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kaffekæden Starbucks opruster på det europæiske marked. Fremover vil Starbucks, der i forvejen har en cafe i de fleste europæiske storbyer, også sælge drikkeklar iskaffe til europæerne, og den amerikanske kaffegigant har valgt danske Arla som strategisk partner.

Arla skal altså stå for produktionen, markedsføringen og distributionen af iskaffe-produkterne til supermarkeder, nærbutikker samt Starbucks’ egne caféer i hele Europa.

Iskaffe-markedet i Europa anslås ifølge en pressemeddelelse fra Arla at have en årlig værdi på cirka 368 millioner euro - altså 2,7 milliarder kroner.

”Den succes vi har haft med at tilbyde iskaffe-produkter til forbrugere i Nordamerika og Asien understreger kategoriens globale potentiale. Vi er stolte over at kunne indgå et partnerskab med Arla Foods, som skal tilbyde vores premium iskaffe drinks til de europæiske forbrugere,” siger Rich DePencier, vice president i Starbucks Global Consumer Products International.

Samme kultur som Starbucks


Den amerikanske kaffegigant begrunder valget af Arla med at det er et af de største europæiske mejeriselskaber med en stor adgang til mælk, et bredt distributionsnetværk af nedkølede varer på nøglemarkeder i Europa, samt en virksomhedskultur, der passer godt til Starbucks’ egen kultur.

I Arla Foods ligger ”flavored milk”, som iskaffe-kategorien falder under, hos datterselskabet Cociosom derfor skal drive samarbejdet med Starbucks. Og hos chokolademælskproducenten vækker den nye aftale glæde.

”Vi er stolte over at have indgået denne aftale, som på mange måder er et gennembrud for Cocio på det europæiske marked. Starbucks er et af de stærkeste varemærker i verden, og vi kommer til at arbejde med en produktkategori, der er i vækst og som indeholder meget mælk og en høj grad af værdiforædling. Det er et perfekt match med Cocio’s og Arla’s strategi om at skabe øget værdi af mælken inden for flavored milk området,” siger adm. direktør i Cocio Chokolademælk A/S, Peter Giørtz-Carlsen i en pressemeddelelse.

Licensproduktionen for Starbucks forventes at blive påbegyndt i løbet af nogle måneder. Cocio har for nylig investeret i en udvidelse af produktionskapaciteten, så virksomheden er klar til at øge produktionen.