Arla har rustet sig til nedgangstider

Mejeriselskabet fastholder sin strategi, men udskyder sit omsætningsmål på 75 mia. kr. i to år.

Foto: Jan Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arla Foods ambitiøse mål om at nå en omsætningsfremgang på 50 procent senest i 2013 – hvilket ville svare til en omsætning på 75 mia. kr. – må finde sig i en klar nedgradering som følge af den aktuelle økonomiske krise.

Det fortæller adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh, her få dage efter at selskabet i torsdags gennemførte en historisk spareplan, der medførte fyringer af 250 ansatte og en besparelse i 2009 på én mia. kr.

»Det giver ikke længere mening at tale om at nå et omsætningsmål, der blev fastsat, før den globale recession for alvor slog igennem. I hvert fald ikke på så kort tid som fem år. Men det er slet ikke det samme som at sige, at vores strategi har ændret sig,« siger Peder Tuborgh.

Mejerier og mælkeproducenter verden over erfarer i disse måneder, hvordan grundlæggende økonomisk teori kan blive oversat til benhård virkelighed. Efter en prisfest for mejeriprodukter, der slog alle rekorder i 2007 og i begyndelsen af 2008, har det seneste år budt på det ene prisfald efter det andet for branchens basisvare – råmælken. Et prisfald der har ramt alle i branchen så hårdt, at man må frygte, at fløden er blevet sur før tid i de fleste mejeriselskabers bestyrelseslokaler.

Læs mere i Business Søndag