Arla frikendes for svensk kartel-mistanke

Den svenske konkurrencestyrelse frikender nu Arla Foods for mistanke om konkurrenceforvridende aftaler. Sagen kunne i værste fald havde kostet Arla op mod en mia. kroner i bøde.

Ledelsen i Arla Foods kan gå lettede på ferie, efter de svenske konkurrencemyndigheder i dag opgav en kartelsag mod Arla i Sverige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Arla Foods slipper med skrækken i en svensk sag, der ellers havde potentiale til at koste den dansk-svenske mejerikoncern en stor millionbøde. Det sker, efter at Sveriges svar på Konkurrencestyrelsen, Konkurrensverket, har valgt at opgive en sag vedrørende mistanke om prisaftaler mellem Arla Sverige og Coop Sverige på grund af manglende beviser, erfarer Business.dk.
”Konkurrensverket har nu undersøgt de påstande, som er blevet fremført om Arla, og det står klart, at alle anklager er grundløse. Der er fri konkurrence i Sverige og på det internationale mejerimarked, og derfor er det godt, at vi nu får officielt bekræftet, at Arla har fulgt de spilleregler, som gælder,” siger Christer Åberg, som er Arla’s direktør for det svenske marked.

Var Arla blevet dømt for ulovlige prisaftaler, havde det maksimalt udløse en bøde på 10 procent af koncernens omsætning i Sverige fra det seneste år. Da Arla sidste år omsatte for over ti mia. danske kroner i Sverige, var der risiko for en bøde på op mod en mia. kroner. Så store bøder er dog aldrig tidligere blevet uddelt i Sverige. Konkurrensverket oplyser, at de efter grundig gennemgang af en stor mængde dokumenter, indhentet blandt andet på uanmeldte besøg hos Arla og Coop, ikke har fundet bevis for, at de to selskaber har indgået ekskluderende prisaftaler.

"Arla vil fortsætte med at sikre, at vi agerer i overensstemmelse med de gældende regler på markedet. Det internationale mejerimarked er under fortsat forandring, og det påvirker alle mejeriaktører. Den udfordring er vi parate til at tage op gennem åben og fri konkurrence til gavn for forbrugerne," siger Christer Åberg.