Arla Foods skruer op for USA-satsning

Det dansk-svenske andelsselskab Arla Foods investerer nu i ny vækst på det amerikanske marked, der er verdens største ostemarked.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Her vil Arla udbygge sin position på det indbringende nichemarked for specialoste, skriver dagbladet Børsen.

Mejerigiganten udvider kapaciteten på dets mejeri i mælkestaten Wisconsin for at følge med efterspørgslen, der har sendt Arlas omsætning i USA 20 pct. op i første halvår i år sammenlignet med samme periode sidste år.

»Forbruget af kvalitetsfødevarer dykkede under finanskrisen, men i samme periode lykkedes det os at holde fast og tilmed vinde nye ordrer med store landsdækkende kæder. Det stiller os rigtig godt nu, hvor forbruget af nicheprodukter igen stiger,« siger Susie Møller Hjorth, landechef for Arla i USA.

I de 12 måneder fra sommeren 2009 til nu omsatte Arla for 550 mio. kr. i USA. Det er beskedent i forhold til mejerigigantens samlede omsætning, der i 2009 endte på 46,2 mia. kr. Men markedstendensen er vigtig for andelsselskabet, der jagter vækstlommer for at udvide afsætningskanalerne af værdiforædlede produkter for sine pressede andelshavere.