Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Mejerigiganten udvider kapaciteten på dets mejeri i mælkestaten Wisconsin for at følge med efterspørgslen, der har sendt Arlas omsætning i USA 20 pct. op i første halvår i år sammenlignet med samme periode sidste år.
»Forbruget af kvalitetsfødevarer dykkede under finanskrisen, men i samme periode lykkedes det os at holde fast og tilmed vinde nye ordrer med store landsdækkende kæder. Det stiller os rigtig godt nu, hvor forbruget af nicheprodukter igen stiger,« siger Susie Møller Hjorth, landechef for Arla i USA.
I de 12 måneder fra sommeren 2009 til nu omsatte Arla for 550 mio. kr. i USA. Det er beskedent i forhold til mejerigigantens samlede omsætning, der i 2009 endte på 46,2 mia. kr. Men markedstendensen er vigtig for andelsselskabet, der jagter vækstlommer for at udvide afsætningskanalerne af værdiforædlede produkter for sine pressede andelshavere.