Arla Foods investerer aggressivt i krisen

Efter et dårligt år 2009 lancerer Arla Foods sit mest aggressive investeringsprogram nogensinde. Flere højtforædlede produkter skal øge indtjeningen

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugerne får flere sundere og flere økologiske produkter, når resultatet af Arlas nye aggressive investeringsstrategi bliver synlig i butikkerne i løbet af året.

Mejerikoncernens nye budget for 2010 indeholder et rekordstort investeringsprogram til over 1,8 milliarder kroner. Pengene skal fortrinsvis bruges til at udvide produktionskapaciteten på eksisterende anlæg i Danmark, Sverige og Storbritannien.

Koncerndirektør Peder Tuborgh oplyser, at forbrugerne bl.a. vil komme til at mærke den nye satsning gennem nye, sundere, lavfedtholdige produkter.

- Og så skal vi have fart i økologien igen, siger han.

Arla vil øge sit markedsføringsbudget med over 30 procent for at slå Arla-navnet mere fast, ikke mindst gennem en meget synlig kampagne under konceptet "Tættere på naturen".

Koncernens langsigtede mål er fortsat at nå en årsomsætning i 2015 på 75 milliarder kroner. Omsætningen i år i det dansk-svensk-britiske selskab ventes at lande på cirka 47 milliarder kroner.



- Vi når ikke vores mål uden at øge vores produktionskapacitet væsentligt. Vi sparer alle de steder, vi kan, men vi kan ikke spare os til en øget omsætning. Der skal investeringer til, siger administrerende direktør Peder Tuborgh.

Arla vil øge forædlingen af mælken. Der skal således flyttes 250 millioner liter rå mælk fra produktionen af industriprodukter over til produktion af højtforædlede produkter, som giver en højere indtjening.

Der skal f.eks. satses på yderligere salg af Arlas globale varemærker Lurpak-smør og Castello-ost.

/ritzau/