Arla-chef: Vi skal bare igennem 2009

Mejeribranchen går et barsk 2009 i møde. Markedet er så usikkert, at adm. direktør i Arla Peder Tuborgh ikke tør spå om resultaterne for 2009.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tilbageholdne forbrugere, billigere mælkepriser og usikkerheden på det globale marked vil alt sammen være med til at gøre 2009 til et vanskeligt år for Arla, der i dag offentliggjorde deres årsregskab. ”Det bliver et ualmindeligt barsk år, som vi bare skal igennem. Det er utrolig svært at spå om bevægelserne for 2009, og jeg har til gode at møde en direktør for et mejeri, der tør prognosticere”, siger Peder Tuborgh om forventningerne til 2009.

Ifølge Peder Tuborgh vil nedturen forsætte hen over foråret og sommeren.

"Hvis man er meget optimistisk – og jeg er født optimist – ser vi forbedringer i slutningen af året, men jeg erkender, at hele den globale krise rammer hårdt”, siger han.

I dag er udbuddet af mælk større end efterspørgslen, prisen er meget lav, og den finansielle krise kan mærkes på forbrugerne, der køber færre og billigere varer. Den tendens er gældende for hele det globale marked.

Læhegn eller vindmøller
I efteråret 2008 lancerede Arla en femårig strategi, der skal føre mejeriet helskindet gennem krisen. Arla vil bl.a. satse på særlige markeder og lue ud i sine brands.

”Arla udpeger nu det amerikanske, russiske og kinesiske marked som særlige vækstmarkeder, hvor selskabet vil fokusere sine internationale investeringer fremover”, skrev Arla bl.a. i pressemeddelelsen.

Peder Tuborgh "føler sig tilpas" med strategien og tror på, at strategien er stærk nok til at føre Arla videre.

”I krisetider kan man vælge at bygge læhegn eller vindmøller, når vinden blæser, og jeg tror, det er fornuftigt at bygge begge dele”, siger han.