Arla-chef: Vi investerer aggressivt nu

2009 var benhårdt for Arla, der var igennem en massiv sparerunde. Men nu kigger Peder Tuborgh frem igen.

"Vi skal se på omkostningsniveauet i vores virksomheder. Det gælder især i eksportvirksomhederne, for vi kan ikke skabe væksten ved kun at fokusere på afsætningen i Danmark," siger Peder Tuborgh, der er adm. direktør i Arla Foods og medlem af regeringens Vækstforum. Fold sammen
Læs mere
Foto: JAN JØRGENSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den økonomiske afmatning ramte den globale mejeriindustri hårdt med faldende priser, mens forbrugerne i stigende omfang valgte discountprodukter i løbet af 2009.

"Krisen kom hurtigt og voldsomt, men vi gik ikke i stå. Tværtimod handlede vi, og senest har vi lanceret et aggressivt investeringsbudget," siger Peder Tuborgh.

Han siger, at det er forbrugerne og detailkædernes adfærd, der bestemmer udviklingen.

"Vi mærker lidt bevægelse i form af let stigende priser og ændret forbrugeradfærd, men det er endnu ikke signifikant," siger Peder Tuborgh.


Arla Foods fik i 2009 et overskud på 971 millioner kroner. Det skyldes blandt andet højere priser på mejeriprodukter til industrien i årets sidste del og gennemførelsen af en spareplan på 840 millioner kroner.

I regnskabsmeddelelsen tirsdag siger Arla-ledelsen, at 2009 blev et barsk år. Mejeriselskabets tusindvis af ejere måtte nøjes med at få 2,14 kroner per kilo leveret mælk. Det er en pris 24 procent lavere end året før, hvor landmændene fik den højeste pris i Arla nogensinde - 2,82 kroner pr. kilo.

Administrerende direktør Peder Tuborgh oplyser, at omsætningen i 2009 faldt med 3,2 milliarder kroner til 46,2 milliarder kroner. Derudover blev overskuddet 971 millioner kroner mod budgetterede 900 millioner.

"Hvis vi ikke havde gennemført et stort spareprogram, og hvis ikke priserne på industriprodukterne var begyndt at stige i årets sidste del, havde indtjeningen til landmændene været endnu lavere. Det havde været helt uholdbart for vores ejere," siger Peder Tuborgh.

Arla-chefen mener, at mælkeprisen må stige for landmændene i den kommende tid. Ellers er produktionen ikke bæredygtig.

/ritzau/